AUDI A6 ALLROAD
Nå er det klart for fjerde generasjon Audi A6 Allroad
"Bedre norgesbil finner du ikke", mente vi i 2015. Nå har bilmarkedet endret seg kraftig, men de tekniske dataene tyder på at Audi A6 Allroad er bedre enn noensinne.
I mars 2000 debuterte Audi Allroad quattro på bilutstillingen i Genève. Basert på A6-modellen, men med den sedvanlige offroad-pynten og ikke minst: Selvjusterende luftfjæring med mulighet til å velge oppsett etter kjøresituasjonen.
Høy bakkeklaring
Dermed kunne Allroad quattro kunststykket å være terrengbil med nesten 21 cm klaring til terrenget, eller sporty stasjonsvogn med bakkeklaring som en normal A6. Quattro-systemet med Torsen-differensial ga stabile og forutsigbare veiegenskaper på glatt føre.
V6-motorer under panseret sørget for prestisjeatmosfære i kupeen og når du tråkket på gasspedalen.
LES OGSÅ: BMW toppmer M-utvalget med BMW M8
"Norgesmotor"
De første 2,5 V6 TDI ga mange eiere problemer, men når 180-hesteren med 370 Nm fungerte, var det en flott «norgesmotor» for Allroad. Men den virkelige entusiastmotoren var 2,7 T. En V6 bensinmotor med biturbo, 250 hk og 350 Nm fra 1800–4500 o/m. Toppfart på 236 km/t og 0–100 km/t på 7,4 sekunder lar seg høre selv i dag.
Med luftfjæringens komfort og mulighet for fremkommelighet ble Allroad quattro vår favoritt blant bilene med ekstra bakkeklaring. Og er det fortsatt snart 20 år etter.
18,4 centimeters bakkeklaring
Nå lanseres fjerde generasjon Audi A6 allroad quattro, men under et annet avgiftsregime enn tidligere.
LES OGSÅ: Det tok 6000 arbeidstimer å bygge dette fartsmonsteret
En videreføring av suksessen er dermed ikke gitt. Men den tekniske ferdigheten er det lite å utsette på. Det adaptive luftunderstellet med dynamisk demping er standard, og er ifølge Audi spesielt tilpasset humpete underlag.
Kjørehøyden justeres etter hastigheten, og det valgte kjøreprogrammet. I «Auto»- og «Comfort»-modus er bakkeklaringen 139 mm, den samme som i Audi A6 Avant.
I hastigheter under 80 km/t kan kjøremodus «Offroad» velges. Da heves bilen 30 mm. I hastigheter under 35 km/t kan karosseriet heves ytterligere 15 mm, altså 45 mm over standardhøyden – til en total bakkeklaring på 184 mm.
I hastigheter over 120 km/t, senkes A6 allroad quattro automatisk 15 mm, for bedre stabilitet og mindre luftmotstand.
LES OGSÅ: Vi har testet nye Tesla Model S 100D - Long Range
I tillegg til det adaptive understellet, skal elektroniske assistenter som «Hill descent control» og «Tilt angle assist» gi føreren mer komfort og sikkerhet ved offroadkjøring. Informasjonen om hellingsvinkler i alle retninger vises på MMI-skjermen. Dersom det skulle oppstå fare for at kjøretøyet velter, blir føreren varslet.
Kraftig diesel og mildhybrid
Audi tilbyr nye A6 allroad med tre kraftfulle TDI-dieselmotorer. Ytelsene spenner fra 231 hk (170 kW), via 286 hk (210 kW), til 349 hk (257 kW). Maksimalt dreiemoment er 500 Nm, 620 Nm og 700 Nm. Toppmodellen gjør 0-100 km/t på 5,2 sekunder. Tillatt tilhengervekt er 2500 kg.
De tre TDI-motorene er alle utstyrt med Audis mildhybridteknologi (MEHV) som standard. Det er basert på et 48 volt elektrisk anlegg. En beltedrevet generator er den mest sentrale MEHV-komponenten. Den skal kunne regenerere energi med en effekt på opptil åtte kW, og lagrer den elektriske energien i et litium-ion batteri med kapasitet på 10 Ah.
Nye Audi A6 allroad quattro er 4,95 meter lang, 1,90 meter bred og 1,50 meter høy. Akselavstanden på 2,93 meter. Bagasjevolumet på mellom 565 liter og 1680 liter er det samme som i A6 Avant.