Audi A3 Sportback e-tron, 2015
204 hester til prisen av 125
Kan bli en bestselger!
Elbiler var den store fremadstormende suksessen i bilsalget i 2014 med godt over 12 % av nybilsalget. Det sier sitt at Nissan Leaf havnet på 3. plass på bestselgerlisten, mens Tesla Model S ble nummer 5.
Litt verre var det med de såkalte ladbare hybridene. Bare drøyt 1 % av bilsalget besto av slike, med Mitsubishi Outlander PHEV som den klart dominerende modellen.
Men det blir det kanskje en endring på i 2015. Først og fremst fordi det kommer nye og mer prisgunstige modeller, men også hjulpet av en liten avgiftslettelse på statsbudsjettet for 2015.
Enkelt forklart har dagens ladbar hybrider en forbrenningsmotor og en elmotor. Batteripakken er mindre enn på en elbil, men skal gi inntil 50 kilometer på eldrift. Når batteriet går tomt, kjører bilen videre som en normal hybridbil.
Audi A3 Sportback e-tron er først ut av flere nye ladbare hybrider fra VW-konsernet. Senere i år kommer både VW Golf og VW Passat med tilsvarende løsninger. Også andre produsenter er i gang med ladbare hybridmodeller; Porsche, Volvo, Mercedes-Benz og BMW, for å nevne noen.
I A3 e-tron sitter en 1,4-liters bensinturbo med 150 hk og dreiemoment på 250 Nm, samt en elmotor på 75 kW. Det gir bilen en samlet ytelse på 204 hk og 350 Nm. Elmotoren drives av et batteri på 8,8 kWt, noe som ifølge Audi skal kunne gi ren elektrisk rekkevidde på inntil 50 km.
I og med at bilen har lavt forbruk og dermed CO2-utslipp i den offisielle forbrukssyklusen (0,15 l/mil og 39 gram CO2/km), blir prisen hyggelig. Fra 328 000 kroner betaler du for e-tron-utgaven, mens du betaler 342 500 kroner for en tilsvarende modell med «bare» 150 hk-motor.
Noen ulemper må du også ta med deg om du velger A3 Sportback i e-tron-versjon. De skal vi kikke nærmere på i vår test av bilen:
Kjøreegenskaper: 5
Vi kan ta den største negative faktoren først: Elmotor, batteri, ledningsnett og litt annet småtteri sørger for at e-tron veier 305 kilo mer enn den normale bensinversjonen med 150 hk.
Tekniske data
Audi A3 Sportback e-tron
- Motor, cm³: 1395
- Effekt, hk ved o/min: 204
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 350
- Egenvekt, kg: 1615
- Tilhengervekt, kg: 0
- Lengde/bredde/høyde, cm: 431/179/143
- Bagasjerom, liter: 280–1120
- Standard dekkdimensjon: 205/55-16 V
- Forbruk, EU-miks l/mil: 0,17
- CO2-utslipp, g/km: 39
- 0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,6
- Toppfart, km/t: 222
- Pris fra, kr: 328 000
- Pris testbil, kr: 423 390
Det er en vektøkning på 25 %, og gjør at kompaktbilen A3 plutselig veier 50 kilo mer enn en SUV som Mazda CX-5.
Det tar bort litt av den kompakte og kjappe kjørefølelsen vi er vant til fra normale versjoner av Audi A3. At den erstattes med en litt mer storbilaktig tyngde på veien og en jevnere vektfordeling mellom for- og bakaksel, har vi derimot lite imot.
Da vi kjørte A3 e-tron, var det mye vinterføre. Vi merker at bilen føles mer nøytral på glatte veier enn den vanlige forhjulsdrevne utgaven: Det føles som bilen understyrer mindre (sklir med forhjulene i en sving) og slipper du gassen, svinger hekken kjapt ut i en lett kontrollerbar sladd.
Trygt, forutsigbart og ganske morsomt.
Motor: 5
Som med de fleste el- og hybridbiler, er en svært lettkjørt drivlinje et av de største fortrinnene. Så også med Audi A3 e-tron; du setter girspaken i den sekstrinns S tronic girkassen i «D» og durer i vei.
Er det nok kapasitet i batteripakken, starter bilen opp i elektrisk modus. Når batteriet er tomt, bytter bilen automatisk til hybridmodus. Det skjer såpass sømløst, at du knapt legger merke til det.
I tillegg til elektrisk drift, har A3 e-tron tre hybridinnstillinger. Den går automatisk til «Hybrid hold» (tar vare på energien lagret i batteriet), men du kan også velge «Hybrid Auto» (bruker av energien i batteriet i kombinasjon med bensinmotor).
I «Hybrid charge» bidrar bensinmotoren aktivt til å øke energinivået i batteriet, en funksjon i første rekke ment for å kunne kjøre gjennom en nullutslippssone uten å stoppe for batterilading først.
Når du slipper gasspedalen, vil drivverket i hovedsak kobles ut, og bilen triller av gårde. Det er først når du bremser, eller skifter til sportsmodus i girkassen, at du regenerer energi til batteriet.
Det hele virker ganske smidig, men du merker noen rykk og vibrasjoner når de to motorene kobler ut og inn.
Ytelser: 6
Det er ikke noe i veien med måten Audi A3 e-tron flytter seg på. På ren eldrift har du nok krefter til å henge med i normal trafikk (toppfarten er begrenset til 130 km/t), og skulle du brått trenge mer, hiver bensinmotoren seg på om du trykker gassen i bunn.
Testdata
Audi A3 Sportback e-tron
- 60–100 km/t, 4. gir: 5,5
- 60–100 km/t, 5. gir: 7,5
- 60–100 km/t, kickdown: 3,8
- 80–120 km/t, kickdown: 4,8
- Støy 50 km/t, dBA: 60,3
- Støy 80 km/t, dBA: 65,3
- Støy 100 km/t, dBA: 68,1
Under hybriddrift har du god kombinert effekt, og det er sjelden du trenger å bruke mer enn halv gass for å oppleve småfrisk akselerasjon.
Det er imidlertid først når du tråkker til for fullt, og pilen på power-instrumentet havner i «boost mode», at du kjenner hva som bor i den kombinerte el- og bensindriften.
Da bruker A3 e-tron beskjedne 3,8 sekunder i forbikjøringsområdet 60–100 km/t. Til sammenligning gjør en VW Golf GTI samme øvelsen på 3,4 sekunder, mens en Audi A3 1,8 TFSI med 180 hk bruker 4,1 sekunder. Ikke så mye å spore av de ekstra kiloene her, med andre ord.
Eksteriør: 4
Det har skjedd litt av hvert i kompaktklassen siden Audi A3 kom på markedet. Bilen ser fortsatt grei ut, med klar grunnform og harmoniske linjer.
Men spesielt spennende eller oppsiktsvekkende er ikke Audi A3 e-tron. I stedet ser den tett og kompakt ut, noe som stemmer bra med kjøre- og kvalitetsopplevelsen bilen gir.
Interiør: 5
Det er ingen andre biler i kompaktklassen som matcher Audi A3 på kvalitetsfølelse i interiøret. Ikke bare virker det bunnsolid, men alt fra de store designtrekkene ned til følelsen i betjeningselementene utstråler presisjon.
Vi liker fortsatt betjeningen av den tydelige multifunksjonsskjermen gjennom knapper og hjul i midtkonsollen. Samtidig er det kommet en del biler med velfungerende touchskjermer, så det blir spennende å se hvilken vei Audi tar videre.
Plassmessig kommer vi til den andre merkbare ulempen ved e-tron-konseptet. Det er utrolig mye teknikk som skal pakkes ned i en kompakt bil: Siden batteriene tar opp rommet under baksetene, stjeler en 40 liters bensintank og 12V-batteriet noe av den opprinnelige bagasjeplassen.
Dermed har e-tron 280 liters bagasjerom, mot 380 liter i en normal A3 Sportback. Det gjør ikke så mye i det daglige, men når feriebagasjen skal på plass, blir det en annen sak. Baksetet holder normalt kompaktklassenivå – fire voksne på inntil 185 cm har den plassen de trenger i kupeen.
Komfort: 5
Audi A3 Sportback e-tron føles som en mer komfortabel og voksen bil enn en normal A3. Her spiller sikkert vekten en rolle. De ekstra kiloene gjør at e-tron glatter bedre over små, skarpe ujevnheter, og føles mer satt på store.
Dessuten har e-tron noen fordeler på støy i forhold til sine brødre, særlig i lavere hastigheter:
I 50 km/t lister e-tron seg rundt på elektriske tøfler og vi måler 60,3 dBA på førerplass. Med toliters dieselmotor var resultatet 64,2 dBA. Den forskjellen merkes svært godt.
Forskjellen utlignes etter hvert som vind- og veistøy overtar med økende hastighet, men selv i 100 km/t er forskjellen fortsatt drøyt 2 dBA i e-trons favør.
Ambition utstyrsnivå er standard på e-tron i Norge. Da får du med moderat utformede sportsseter på kjøpet; de gir god sittekomfort og har rikelig med justeringsmuligheter.
Sikkerhet: 5
Audi A3 Sportback e-tron ble testet av EuroNCAP i desember 2014. Bilen fikk fem av fem stjerner, 82 % score for beskyttelse av voksne, 78 % for barn og 66 % for fotgjengere.
Det er merkbart dårligere resultat for beskyttelse av voksne enn for normalmodellen (95 %). Det skyldes ifølge EuroNCAP at det ikke var trykk nok i airbagen til å holde hodet til kollisjonsdukken unna rattet.
Ellers får bilen full pott i sidekollisjon med barriere. I sidekollisjon med stolpe gjør bilen også en god figur, men for beskyttelse av brystregionen blir karakteren midt på skalaen (marginal). Beskyttelse for whiplash ved påkjørsel bakfra, klassifiserer EuroNCAP som god.
Vil du ha aktive assistentsystemer, koster det ekstra. Du har adaptiv cruisekontroll, filvarsling og blindsonevarsling som de viktigste tilvalgene. Vår bil hadde LED-lys, noe vi opplevde som et stort sikkerhetspluss ved mørkekjøring.
Disse tilvalgene kan kjøpes hver for seg eller i pakkeløsninger fra ca. 6 000 til ca. 20 000 kroner.
Pris/utstyr: 4
«Mer for mindre» høres bra ut når du skal klaske 330 000 kroner i disken hos bilforhandleren. Når du får en bil med 204 hk til prisen av en med 125 hk, vil mange se gjennom fingrene med et litt mindre bagasjerom.
Importøren estimerer salget til 1200–1500 biler i 2015, noe som betyr at e-tron utgaven fort kan utgjøre halvparten av A3-salget.
Utstyrsnivået på standardbilen er brukbart, men de færreste stopper der. Vi gikk gjennom prislisten for ekstrautstyr, og fant ut at vi ville ha endt opp med utstyr for rundt 50–60 000 kroner. Testbilen hadde utstyr for 95 000 kroner.
Det er alltid en viss usikkerhet rundt utviklingen i bruktbilpris for biler med ny teknologi. Avgiftsendringer og tekniske nyvinninger kan påvirke dette i betydelig grad, negativt på noen områder, positivt på andre. Det blir en sjanse man er nødt til å ta.
Forbruk: 5
Forbruk og rekkevidde på elmotor er et av de store fokuspunktene for miljøbiler som Audi A3 Sportback e-tron.
Derfor nøyde vi oss ikke med å kjøre bilen gjennom vår vanlige forbruksrunde. Vi tok også bilen samme runde som vi bruker på rene elbiler, målte forbruket ved typisk pendlerkjøring og på en 55 mils langtur.
Vi vet av erfaring at rekkevidden for elbiler er sterkt påvirket av temperatur. Under testperioden med e-tron varierte utetemperaturen fra pluss 2 til minus 12 grader. Du vil garantert komme lenger på batteriene en mild vårdag, enn vi gjorde under vinterlige betingelser.
Våre tester viste et spenn i rekkevidde på eldrift fra 20 til 33 km. Vi anslår at du under vinterlige betingelser vil kunne regne 25–35 km som «normalen». Audis oppgitte rekkevidde på inntil 50 km, tror vi du bare vil kunne oppnå ved helt optimale temperatur-, hastighets- og veiforhold.
Ved «pendlerkjøring» med lading hjemme og på jobb, tur/retur til sammen 70 kilometer i hovedsak på motorvei, ligger den rene elrekkevidden på 20–30 km og gjennomsnittsforbruket på 0,2 l/mil.
På den drøyt 8 mil lange runden vi bruker til måling av elbiler, kommer e-tron 32 km før batteriene er tomme. Ruten går i 50–70 km/t-soner med snaut 3 mil på motorvei. Det ender med et forbruk på 0,34 l/mil for A3 e-tron.
På vår 20 mils forbrukstest, der vi kjører alle biler med forbrenningsmotor, går bilen 28 km på elmotor før batteriene er tomme. Totalt ender vi med et forbruk på 0,52 l/mil. Pent, men ikke oppsiktsvekkende.
Til slutt det bilen i utgangspunktet er dårligst på: Langtur på 55 mil, der kun 3 av dem ble kjørt med elmotor. Da logget vi 0,6 l/mil.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Kanskje skulle man ønske seg enda større rekkevidde på batteridrift og enda litt lavere forbruk i gjennomsnitt.
Med tanke på hva som er mulig med dagens teknologi, synes vi likevel Audi A3 Sportback e-tron gjør en solid jobb med å tette gapet mellom en ren elbil og en normal bil.
Når bonusen er en skikkelig kraftpakke under panseret, skjønner vi godt om mange velger e-tron fremfor en vanlig Audi A3 i tiden som kommer.