TEST: Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2015

Snerten småbil med herlig motor

Med kvikk turbomotor og herlig dobbelklutsj-automatkasse er det lett å trives bak rattet i nylig oppgraderte Audi A1.

Først publisert Sist oppdatert

Den har allerede rukket å bli fem år, Audi A1. Nesten på dagen, faktisk. Den 22. juni 2010 publiserte vi prøvekjøring av nye Audi A1 her på klikk.no, etter internasjonal presselansering i Tyskland. 

I 2012 kom femdørsversjonen, den litt større Sportback. Vi likte den litt mer praktiske Sportback godt, noe som resulterte i en femmer på terningen i vår test.

Den herlige motor- og girkassekombinasjonen og de supre ytelsene 1,4-literen sto for, samt de lynkjappe og effektive girskiftene i S tronic-girkassa, ble belønnet med seks øyne på terningen i delkategoriene «Motor» og «Ytelser».

Vi var ikke de eneste som likte Sportback. Siden lanseringen i 2012 har Sportback stått for 95 prosent av A1-salget her til lands, og når det i disse dager ruller inn en ny Audi A1 inn i landets Audi-forhandlere, er Sportback eneste karosserivariant.

Helt ny er den riktignok ikke. A1 har fått en solid midtlivsoppdatering, en såkalt facelift. Den har vi testet.

Kjøreegenskaper: 5

Vi likte den da den kom og vi liker den godt enda. Under skallet har det ikke skjedd veldig mye i overgangen fra modellen som kom i 2012 til dagens A1, foruten at elektromekanisk styring nå er standard.

Vi hadde ikke noe vondt å si om styrefølelsen i 2012-versjonen av A1. Ei heller nå. Med sportsunderstell og lavprofildekk, sitter den som limt til underlaget. A1 Sportsback er en gokart på landeveien og en stor kilde til kjøreglede.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SOM LIMT: A1 Sportsback er en gokart på landeveien og en stor kilde til kjøreglede. Med sportsunderstell og lavprofildekk sitter den som limt til asfalten.
SOM LIMT: A1 Sportsback er en gokart på landeveien og en stor kilde til kjøreglede. Med sportsunderstell og lavprofildekk sitter den som limt til asfalten. Foto: Petter Handeland

Motor: 6

Opp gjennom årene har vi roset 1,4-liters-bensinturbomotoren mer enn én gang. Og den holder fortsatt stand, ikke minst når den er satt opp med Audis lynkjappe dobbelklutsj-automatkasse (S tronic) som i testbilen.

Testdata:

0–100 km/t, sek: 9,6

60–100 km/t, 4. gir: 6,5

60–100 km/t, 5. gir: 9,4

60–100 km/t, kickdown: 5,1

80–120 km/t, 4. gir: 7,1

80–120 km/t, 6. gir: 13,9

80–120 km/t, kickdown: 6,7

Støy tomgang, dBA: 40,9

Støy 50 km/t, dBA: 65,7

Støy 80 km/t, dBA: 68,4

Støy 100 km/t, dBA: 71,2

Testforbruk, l/mil: 0,53

De drøyt 14 000 kronene S tronic koster ekstra, har du glede av hvert sekund du kjører en A1.

Bensinalternativet kjennes spesielt fordelaktig i forhold til diesel i en småbil, der lavere støynivå og mindre vibrasjoner merkes bedre enn i en større bil. Kraftutviklingen er sømløs og harmonisk over et bredt turtallsregister. Det gir S tronic girkassen utmerkede arbeidsforhold. Dermed har du en drivlinje som ordner det aller meste på egen hånd.

Ytelser: 6

De tre hestekreftene Audi oppgir at dagens 1,4 TFSI yter mer enn 2012-modellens 1,4 TFSI, merkes ikke. Det er heller motsatt – 2012-modellen var knepent raskere i våre faste akselerasjonsmålinger.

Forbikjøringer går kjapt og trygt, noe vi får bekreftet i akselerasjonsøvelsene 60–100 og 80–120 km/t der A1 spurter fram på 5,1 og 6,7 sekunder.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

0–100 km/t på godt under ti sekunder føles kjapt i en småbil, som har akkurat det skyvet du ønsker deg ut av svinger ved aktiv kjøring på landeveien. Vi tør å påstå at du aldri vil savne mer motoreffekt dersom du velger 1,4 TFSI i A1.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GÅR GODT: 0–100 km/t på godt under ti sekunder føles kjapt i en småbil. I akselerasjonsøvelsene 60–100 og 80–120 km/t spurter A1 fram på 5,1 og 6,7 sekunder.
GÅR GODT: 0–100 km/t på godt under ti sekunder føles kjapt i en småbil. I akselerasjonsøvelsene 60–100 og 80–120 km/t spurter A1 fram på 5,1 og 6,7 sekunder. Foto: Petter Handeland

Eksteriør: 5

Vi var ikke over oss av begeistring da Sportback-modellen av A1 ble lansert i 2012. «Mer praktisk, men også litt kjipere med fem dører» var dommen den gang, og terningkast fire under eksteriørfanen.

Tekniske data:

Motor, cm³: 1395

Effekt, hk ved o/min: 125/5000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 200/1400-4000

Egenvekt, kg: 1290

Tilhengervekt, kg: 1200/600

Lengde/bredde/høyde, cm: 397/175/141

Bagasjerom, liter: 270–920

Standard dekkdimensjon: 185/65R15

Forbruk, EU-miks l/mil: 0,51

CO₂-utslipp, g/km: 117

0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,9

Toppfart, km/t: 204

Pris fra, kr: 244 600

Pris testbil, kr: 344 070

Med facelift går A1 Sportback en ny vår i møte. Mye er fortsatt likt, men ved relativt små endringer har Audi gjort den moderne og framtidsrettet.

Skarpere linjeføring, ny singelframe-grill og nye frontlykter med LED-signaturlys gir et mer moderne og sportsligere oppsyn i front.

Ny bakfanger og diffusor, nye baklykter, nye lakkfarger og aluminiumsfelger i 16-18-tomsdimensjon er med på å gi A1 et sporty image. Et image som matcher kjøreegenskapene og ytelsene.  

Interiør: 4

Plassforholdene og interiøret er likt i nye A1 som i versjonen som kom i 2012. Det gjør ikke noe, for Audi er eksperter på kvalitetsfølelse. Både design, materialvalg og fornemmelsen av grunnfjell under kunststoffene er det ikke mange andre i denne klassen som matcher.

Straks en bil får fem dører, blir forventningene til innvendig plass større enn om den har tre og et baksete som stort sett er til pynt. Ser man Audi A1 opp mot sine småbilkonkurrenter, kommer den relativt godt ut av det i forhold til eksempelvis VW Polo og Toyota Yaris. Men det er biler i samme klasse som er langt større innvendig, og aller rommeligst er Kia Rio.

Voksne sitter ikke helt komfortabelt over lengre tid, til det blir benplassen i knappeste laget. I 3-dørs A1 ble plassen til store barneseter noe begrenset av den relativt korte avstanden mellom baksete- og forseterygg, noe som etter alt å dømme er tilfellet også her.

Bagasjerommet i Audi A1 Sportback havner omtrent midt på treet av de småbilene vi har testet de siste to årene. På dette området er det Citroën C3 som er best egnet for deg som vil ha mye lasteplass.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Komfort: 3

Komfort har aldri vært Audi A1’s sterkeste side. Sportsunderstell og lavprofildekk gjør ikke saken bedre.

Testbilen hadde ikke det nådeløse S-Line-understellet, men et ordinært sportsunderstell. Det hjelper, men oppleves i kombinasjon med kort akselavstand og lite tilgivende dekkdimensjon veldig stivt på bråe ujevnheter.

Sportssetene er isolert sett gode å sitte i, og vi er sikre på at gjennomsnittlig lange personer vil finne en god sittestilling. Undertegnede på 192 centimeter skulle gjerne hatt rattet nærmere kroppen for å sitte med setet i en posisjon som gir støtte under lårene.

Fra tomgang og opp til 40–50 km/t har bensinmotoren en klar støymessig fordel, men oppover i fart finner godt med dekkstøy veien inn i kupeen. Dekk i dimensjonen 225/35R18 ser bra ut, men må ta en stor del av skylden. Vi måler støynivået til 68,4 og 71,2 desibel i henholdsvis 80 og 100 km/t. Noe som er over gjennomsnittet, selv i småbilklassen.

Sikkerhet: 5

Audi A1 ble testet som 3-dørs av EuroNCAP i 2010. Bilen oppnådde gode resultater, med 90 % score for beskyttelse av voksne, 79 % for barn og 49 % for fotgjengere. Totalkarakteren var fem av fem stjerner.

Bilen fikk skryt for en solid karosseristruktur, og god beskyttelse ved frontkollisjon. I kommentaren fra EuroNCAP er man noe forundret over at bilen gir bedre beskyttelse i testen som simulerer sidekollisjon mot stolpe, enn i sidekollisjon mot bil. Normalt sett er kollisjon mot stolpe en tøffere utfordring.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

AKSEPTABELT: Baksetetplassen er på nivå med konkurrenter som VW Polo og Toyota Yaris. Voksne sitter ikke helt komfortabelt over lengre tid, til det blir benplassen i knappeste laget.
AKSEPTABELT: Baksetetplassen er på nivå med konkurrenter som VW Polo og Toyota Yaris. Voksne sitter ikke helt komfortabelt over lengre tid, til det blir benplassen i knappeste laget. Foto: Petter Handeland

Pris/utstyr: 3

Audi A1 spenner over et stort prisspekter. Fra 219 900 kroner med énliters bensinturbomotor og 95 hestekrefter via testbilen med 1,4-turbo og S tronic til 268 800 kroner og opp til toppmodellen med 1,4-turbo med 150 hestekrefter og S tronic til 305 000 kroner.

A1 kommer i to utstyrsnivåer (basic og sport). Sport koster 13 300 kroner ekstra og inkluderer utstyrselementer som 16-toms aluminiumsfelger, sportsseter, tåkelys foran, førerinformasjonssystem, sportsratt i skinn, luftdyser i sort høyglans, eksoshaler i krom, aluminiumsdetaljer utvendig og terskellister i aluminium.

Testbilen hadde en hel del ekstrautstyr i tillegg: Metallic lakk, tak i annen farge, lakkerte speil og S Line eksteriørpakke med for- og bakfanger med sportsligere design og takspoiler legger til cirka 25 000 kroner på totalen.

Teknikkpakke med xenonlys og LED-kjørelys, samt Audi sound system og tilkobling for telefon legger på 12 900 kroner, mens komfortpakken (automatisk klima, cruisekontroll, regnsensor og fjernlysassistent med mer) og navigasjonspakken ytterligere 24 430 kroner.

Multifunksjonsratt med girhendler og LED-belysning innvendig koster 2870 og 1890 kroner og legger kronen på verket i en meget velutstyrt, men etter hvert svært kostbar testbil.

344 000 kroner er i meste laget for en småbil, nesten uansett hvor kul den er. Til den prisen får du en godt utstyrt kompaktklassebil som kan friste med langt større plass.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I TOPPKLASSE: Audi er eksperter på kvalitetsfølelse. Både design, materialvalg og fornemmelsen av grunnfjell under kunststoffene er det ikke mange andre i denne klassen som matcher.
I TOPPKLASSE: Audi er eksperter på kvalitetsfølelse. Både design, materialvalg og fornemmelsen av grunnfjell under kunststoffene er det ikke mange andre i denne klassen som matcher. Foto: Petter Handeland

Forbruk: 5

Den effektstinne 1,4-literen og den kjappe S tronic-girkassen har ved flere anledninger vist seg å være en effektiv drivlinje. Gode ytelser og oppgitt forbruk på kun 0,51 l/mil er lett å like.

Og testbilen holder hva den lover. I vår faste forbrukstest, en tjue mil lang runde i variert terreng, nipper den i seg 0,53 l/mil. Et meget godt resultat om vi ser til konkurrentene.

Kun småbiler med knøttemotorer med 0,9-1,2-liters slagvolum og Toyota Yaris Hybrid og Lexus CT 200h (også det en hybrid) har tatt seg billigere gjennom runden. Blant disse har A1 klart best ytelser.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SINGELBIL: Bagasjeromsvolumet er på 270 liter - midt på treet av de småbilene vi har testet de siste to årene. FOTO: Petter Handeland
SINGELBIL: Bagasjeromsvolumet er på 270 liter - midt på treet av de småbilene vi har testet de siste to årene. FOTO: Petter Handeland

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Vi har litt delte meninger etter en snau uke bak rattet i den velkjørende, men også kostbare Audi A1.

Vi liker drivlinjen, de gode ytelsene og det lave forbruket, de sportslige kjøreegenskapene og de kosmetiske grepene Audi har tatt, men misliker hvor godt Audi tar seg betalt. For 344 000 kroner finnes det mange gode alternativer – gjerne en størrelsesklasse opp.

Det skal også nevnes at det finnes biler der kombinasjonen av sportslighet og komfort er bedre enn i A1 Sportback.