Aston Martin DB11
Har "lånt" betjeningen av Mercedes
Omtales som bilprodusentens viktigste modell.
Dette er bilen som Aston Martin omtaler som den viktigste og mest betydningsfulle modellen siden selskapet lanserte DB9 i 2003. DB11 er modellbetegnelsen på den nye bilen, og den er litt lengre, lavere og bredere enn DB9. Og kraftigere.
Med D11 kaster Aston ut den selvpustende 6,0-liters V12-motoren og erstatter den med en 5,2-liters V12 med twinturbo-mating. Den produserer rundt 600 hk og et dreiemoment på 700 Nm fra 1500 omdreininger. Den skal greie 0-100 km/t på under fire sekunder.
Mange vil kanskje se hint av den 760-hester sterke One-77 i DB11. Men der One-77 har en gammeldags 6-trinns automatkasse, har DB11 en moderne 8-trinns ZF-automat. Bakhjulsdrevne DB11 har også helt elektronisk styring og Torque Vectoring-differensial som overfører krefter til det hjulet som faktisk trenger det mest. Torque Vectoring er blitt ganske vanlig på litt dyrere biler som skal ha en sportslig kjøreprofil. DB11 kommer også med forskjellige kjøreprogrammer.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Mercedes-betjening
Aston har brukt langt mer aluminium i DB11-konstruksjonen sammenlignet med tidligere modeller, men den veier likevel 1880 kilo, ifølge Top Gear. Det er 440 kilo lettere enn en Bentley Continental GT, men rundt 250 kilo mer enn en Ferrari F12.
Mye av elektronikken i DB11 har Aston Martin hentet fra Daimler AG. Det legger man merke til i førermiljøet. Betjeningen kjenner vi igjen fra Mercedes. DB11 kommer blant annet med en 12-tommers TFT LDC-display for instrumentene og en 8-tommers TFT-skjerm for infotainment.
Prisen på bilen er foreløpig oppgitt til 154 900 pund i Storbritannia (1,9 millioner kroner), 204 900 euro i Tyskland (ca to millioner kroner) og 211 995 dollar i USA (ca 1,8 millioner kroner). De første bilene ventes levert til høsten.
Denne saken ble første gang publisert 09/05 2016, og sist oppdatert 01/05 2017.