Bilutstilling
Årets feteste og viktigste biler
Her har vi samlet noen av de viktigste og morsomste bilnyhetene fra bilutstillingen i Genève som åpner denne uken.
Med konseptbilen Concept M8 Gran Coupe viser BMW frem en forsmak på hva som kommer både hva gjelder modeller og designspråk. Det store BMW M-konseptet er 5,078 meter lang, 2,150 meter bred og 1,407 meter høy. Akselavstanden måler 3,023 meter. – På den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i fjor høst presenterte vi den elektriske fremtiden til BMW med konseptbilen BMW i Vision Dynamics. Nå viser vi også hvordan BMW M vil være en viktig del av BMWs fremtid og drar lakenet av nok en kommende spydspiss, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.
Som bokstaven M, betyr også tallet 8 noe ekstra for BMW-entusiastene, ifølge BMW. Modeller som bærer 8-tallet byr på sport, luksus og særegen design – slik som BMW 8-serie Coupe fra 1989, BMW Z8 fra 2000 og dagens BMW i8 som ble lansert i 2013. I 2019 ruller de endelige versjonene av BMW 8-serie Gran Coupe og BMW M8 Gran Coupe ut på veiene.
Familiebil med 639 hk
Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé er en sportsbil for familien som kan konfigureres med to eller tre bakseter. Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé er den første firedørers sportsbilen fra Affalterbach og er basert på todørsmodellen AMG GT. Sammen med to V8-motorer, kan den fås med den nye 53 4Matic+ -motoriseringen, en sekssylindret treliter med 435 hk. Den har en mild form for hybridisering takket være en 48-voltssystem og EQ Boost. Den virkelige godbiten er imidlertid toppmodellen T63 S 4Matic+ med 639 hk. Den har et dreiemoment på 900 N og skal greie 0-100 km/t på 3,2 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 3,2 sekunder. Salgsstarten skjer til sommeren.
Legende vender tilbake
Toyota Supra har fortsatt ikonstatus - mer enn 15 år etter at modellen gikk ut av produksjon. I Norge finnes en krets med svært engasjerte Supra-eiere. Supra-navnet ble for første gang tatt i bruk i 1978, på en større og kraftigere utgave av den andre generasjonen av Celica, før den etter hvert ble en egen modell. Den første hadde modellkoden A40, som ble etterfulgt av A60 (1981), A70 (1986) og A80 (1993). Produksjonen stoppet i 2002 og Supra var da Toyotas mest motorsterke produksjonsbil.
GR Supra Racing Concept viderefører den klassiske Supra-oppskriften med frontmontert motor og bakhjulsdrift. Bilen er konstruert av TOYOTA GAZOO Racing – Toyotas motorsportavdeling og ansvarlig for merkets GRMN-modeller. De store «90»-tallene på dørene har en historisk forankring i Supra-modellens kodenavn, og kan sees på som et hint om legendens retur til markedet. Det er altså foreløpig et konsept, men ifølge Toyota ligger det i konseptet en «forpliktelse» til å gjenopplive sin mest ikoniske sportsbil, noe som er i tråd med selskapets strategi om å lage spenstigere bilmodeller. Den produksjonsklare modellen vil bli vist frem neste år.
Nærmer seg produksjon
Noen tusen nordmenn venter på denne bilen, som nå presenteres som kamuflert prototype. Totalt skal 250 prototyper av den elektriske luksus-SUVen Audi e-tron tilbakelegge mer enn fem millioner kilometer under ulike forhold på fire ulike kontinenter, ifølge Audi. Det innebærer over fem millioner tilbakelagte kilometere i alt fra ekstrem varme i Afrika, høye fjell i Asia, bykjøring i tett trafikk i Kina til beryktede Nordschleife på Nürburgring. Og kulde og snø på skandinaviske vinterveier.
Audi e-tron er en helelektrisk SUV/crossover som størrelsesmessig ligger mellom Audi Q5 og Q7.
- Vi snakker om en stor SUV med god plass til fem mennesker, med lang rekkevidde og mulighet for 150 kW hurtiglading, sier Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge.
Bilen skal ha en rekkevidde på rundt 500 kilometer. Den skal kunne lades opp til solid kapasitet på under en halvtime, ifølge Audi. Quattro firehjulstrekk har den også. Den produksjonsklare utgaven av Audi e-tron kommer til det europeiske markedet mot slutten av 2018. I 2020 skal Audi tre helelektriske biler i porteføljen, med Audi e-tron først ut. Så følger den produksjonsklare utgaven av SUV-konseptet Audi e-tron Sportback concept og deretter en mer kompakt elbil. I 2025 skal Audi ha lansert minst 20 elbiler og ladbare hybrid-biler, fordelt på ulike segmenter og konsepter.
Elektrisk Porsche-SUV
Porsche har lansert en ny elektrisk konseptbil, en SUV-lignende modell som passer inn med norske preferanser. Porsche omtaler bilen som en Cross-Utility Vehicle (CUV).
- Porsche Mission E Cross Turismo er som skapt for Norge, en helelektrisk sportsbil med fire-hjulstrekk, sportslig design, som samtidig har plass til mye utstyr, uttaler Morten Scheel, administrerende direktør i Porsche Norge om konseptbilen.
Han understreker at: «Dette er en konseptbil som ikke er bekreftet at skal i produksjon, men den viser hvordan Porsche ser for seg å kombinere sportslighet og kjøreegenskaper i et design som har praktiske kvaliteter i en helelektrisk fremtid. Bilen har to elektriske motorer som sammen produserer over 600 hk. Det 4,95 meter lange konseptet skal greie 0-100 på 3,5 sekunder og 0-200 på under 12 sekunder.
Skoda-laboratorium
4, 25 meter lange Skoda Vision X er en forsmak på hva Skoda har i ermet. Crossover-konseptet viser mulige fremtidige drivlinje-kombinasjoner. Vision X er den første hybriden fra Skoda som kombiner CNG-gass (Compressed natural gas), bensin og elektrisk drivlinje. Bilen kan vekselvis drives av CNG-gass, bensin eller to elektriske motorer. Basisen er en spesielt utviklet 1,5-liters, firesylindret TSI bensinmotor med turbo som også kan kjøres på CNG-gass. Ytelsene med CNG gir en effekt på 130 hk, og et maksimalt dreiemoment på 200 Nm. Den ene CNG-tanken er plassert under baksetet, mens den andre tanken er plassert bak bakakselen. CNG gir drift til forakselen, mens en elektrisk motor gir drift til bakakselen. Den elektriske motoren aktiveres ved behov, primært ved oppstart eller når underlaget krever det. Til tross for begrenset batterikapasitet, har konseptbilen kraft nok til å kjøre bilen opptil to kilometer på den elektriske drivlinjen alene. Konseptbilen skal ha en rekkevidde på opptil 650 kilometer med elektrisk drift, CNG-gass og bensin, ifølge Skoda. Dette er også Skodas første SUV som ikke benytter mellomaksel, noe som gir flere åpenbare fordeler, som lavere vekt og dermed lavere forbruk.
Kraftigere Auris
En av Norges mest solgte biler og arvtaker til slitesterke Corolla er blitt fire centimeter lengre og fått sprekere design. Dagens hybride motoriseringer får selskap en av 2,0-liter hybrid drivelinje med 180 hester. Da er det ikke lenger noen grunn for eierne til å ligge først i køen. Den tradisjonelle og gjerrige 1,8-literen er med videre. Auris-en blir kun tilgjengelig med én konvensjonell motor som ikke er hybrid; en 1,2-liters bensinmotor med turbo. Nye Auris er ventet tidlig neste år.
Mindre Lexus
På årets bilmesse i Genève avduket Lexus kompakt-SUV-en UX, den tredje SUV-en i rekken på det europeiske markedet, og den minste. Lexus UX 250h kommer med fjerde generasjon selvladende hybridsystem. En kraftig elmotor og en ny, toliters firesylindret bensinmotor produserer til sammen 178 hk. UX blir tilgjengelig både med forhjuls- og firehjulstrekk. Firehjulstrekksystemet, Lexus E-Four, har ytterligere en elmotor som driver bakakslingen. Kraftfordelingen mellom fram- og bakaksling optimaliseres under akselerasjon, i svinger og på glatt føre. I hastigheter opp til 70 km/t kan 80 prosent av kreftene sendes til bakakslingen, noe som bidrar til optimal stabilitet. UX er ventet til Norge tidlig neste år.
Større Lexus
Storfamilier med høy inntekt får nå et hybrid syvseter-alternativ i form av luksushybriden RX 450hL med tre seterader, altså en lang versjon av RX 450. Et tre-sone klimaanlegg sørger for separat aircondition med egne vifter på rad 3. Detaljer som fremhever allsidigheten inkluderer elektrisk nedfelling av tredje rad, flatt gulv i bagasjerommet, koppholdere til tredje rad, bagasjeromsduk og skjulte glideskinner. Hybridsystemet kombinerer en 3,5-liters V6 bensinmotor med to elektriske motorer. Samlet effekt er 313 hestekrefter.
Jaguars prisbombe
Med en startpris på 599 900 kroner ble helelektriske Jaguar i-Pace en langt større prisbombe enn mange hadde tippet på forhånd. Den dyreste versjonen vil koste snaut 750 000 kroner. Alle versjonene har samme batteripakke, det er utstyret som skiller. I-Pace kommer med et 90 kWh-batteri som fórer to synkroniserte permanentmagnetiserte elmotorer med strøm. Motorene genererer 400 hk og 700 Nm dreiemoment. Fulladet skal I-Pace ha en rekkevidde på 480 km ifølge WLTP-syklusen. Umiddelbart dreiemoment og All Wheel Drive gjør at Jaguaren akselererer fra 0-100 km/t på 4,8 sekunder. I-Pace har et lite bagasjerom foran på 36 liter, mens bagasjeplassen bak oppgis til 530 liter, omtrent som en BMW 3-serie GT. Hengerfeste kan bestilles. Jaguaren kan trekke 750 kilo.
Årets viktigste bil i Norge?
En elbil av det mer folkelige slaget er Hyundai Kona Electric. Den kommer til å gjøre seg svært gjeldende på salgsstatistikken i år. Det tyder i hvert fall forhåndsinteressen på. Over 15 000 nordmenn skal ha registrert seg som interessert kjøper hos Hyundai. Kona Electric fås i to battertstørrelse-versjoner: Én versjon med 39,2-kWh-batteri og rekkevidde på inntil 300 km per lading, og én med 64-kWh-batteri og rekkevidde på inntil 470 km. (WLTP-standard). Elmotoren med et dreiemoment på 395 Nm gjør at 64-kWh-versjonen akselererer fra 0 til 100 km/t på 7,6 sekunder. Den største batteriene skal kunne hurtiglades til 80 prosent kapasitet på 54 minutter. Hengerfeste? Nix.
To plug in-varianter
Den nye Volvo-en i mellomklassen er ventet i september, og kan friste nordmenn med hele to plug in-varianter: En ny T6 Twin Engine med trekk på alle hjulene og total effekt på 340 hk, samt den ladbare T8-versjonen som vi kjenner fra XC90 og V90. I V60 er systemeffekten på 390 hk. Vanlig bensinmotorer, samt D3 og D4 dieselmotorer kommer også på henholdsvis 150 og 190 hester. Nye V60 er 12 centimeter lengre enn forgjengeren og 18 centimeter kortere enn V90. Bagasjeplassen i 4,76 meter lange er på 529 liter, 100 liter mer enn i forgjengeren. Legger du ned ryggen på baksetene, skal plassen være på 1364 liter.
Hurra for V6
Åttende generasjon A6 lanseres i år. I første omgang er det sedan-utgaven av Audi A6 som presenteres på bilutstillingen i Geneve i mars, før Avant-utgaven introduseres senere i år. Begge variantene skal ha fått mer plass innvendig. I forbindelse med introduksjonen av A6 lanseres to kraftfulle og effektive motorer: En 3,0-liters V6 TFSI med 340 hestekrefter, dreiemoment på 500 Nm og en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 5,1 sekunder. En treliters dieselturbo med 286 hk kommer også. Den produserer et dreiemoment på 620 Nm.
Alle motorvarianter på nye Audi A6 leveres med mild-hybrid-teknologien som reduserer utslipp og forbruk ved hjelp av et litium-ion-batteri. Det nye MMI touch-systemet i Audi A6 gir mulighet for stemmestyring og navigasjonssystemet er MMI navigation plus er selvlærende og basert på sjåførens kjøremønster. Fra storebror A8 har A6 fått parking pilot og garage pilot, som gjør at bilen selv sørger for parkering ved hjelp av myAudi-app’en, uten at sjåføren må sitte bak rattet.
Peugeot plugger til
Noen av de flotteste bilene Peugeot har designet har vært prototyper, men med 508 viser selskapet at sprek design også kan komme videre fra konseptstadiet. Med en høyde på 1,4 meter, er nye 508 vesentlig lavere enn forgjengeren. På motorfronten leveres nye Peugeot 508 med siste generasjon PureTech og Blue HDi-motorer som gjør at den er best i klassen når det kommer til CO2-utslipp, ifølge Peugeot. De hvasseste utgavene blir GT-utgaven med 225 bensinhester. Kraftigste diesel er på 180 hester.
Høsten 2019 vil det også lanseres et plugin-hybrid-alternativ av nye Peugeot 508. 508 være i salg fra september og kan fås med nye utstyr som blant annet nattkamera, siste generasjon nødbremsassistent som oppdager både fotgjengere og syklister i hastigheter inntil 140 km/t både dag og natt, aktivt filskiftevarlingssystem, føreroppmerksomhetsvarsling, adaptiv cruisekontroll med Stop & Go-teknologi (i kombinasjon med EAT8-girkasse), lane-keeping assist (i kombinasjon med adaptiv cruisekontroll og aktiv blindsoneovervåking. Nye 508 er ventet i oktober. Som stasjonsvogn kommer den først i 2019.
Kraftigere Ford-SUV
Dieselen er ikke død, ifølge Ford. Den store SUV-en Edge har ikke vært lenge på det europeiske markedet, men en facelift er allerede på gang. Den kommer med en ny 2.0-liters Ford EcoBlue-dieselmotor, blant annet i en 238-hesters variant som kan kombineres med en ny 8-trinns automatgirkasse. Nye Ford Edge blir tilgjengelig for salg i Europa senere i år, og blir også å få med 190-hesters diesel i kombinasjon med sekstrinns manuelt gir. Nye komfort- og sikkerhetssystemer lanseres også i Edge, som automatisk nedbremsing etter kollisjon, unnamanøvreringsassistent og adaptiv cruisekontroll med køassistent.
Fornyet bestselger
Mitsubishi Outlander PHEV var fjorårets mest solgte plug in-hybrid i Norge. Til høsten kommer en fornyet versjon av salgssuksessen. Drivverket, som i dag blant annet består av en 2,0 liters bensinmotor blir byttet med en større på 2,4 liter. Det betyr økte ytelser. Fremdriftsbatteriets kapasitet økes med 15 prosent (til 13,8 kWh), ytelsen med 10 prosent. Den bakre elmotorens ytelse økes med 10 prosent. I tillegg får firehjulsdriftsystemet to nye innstillinger, Sport-modus og snømodus, i tillegg til Normal og 4WD Lock.
Praktiske søsken
Nye Citroën Berlingo leveres i to lengder: M og XL. Førstnevnte er to centimeter lengre enn forgjengeren og måler 4,4 meter totalt og har en akselavstand på 2,78 meter. XL-modellen er 35 centimeter lengre enn M-utgaven, og måler dermed 4,75 meter og har en akselavstand på 2,97 meter. Bagasjerommet i de to modellene er på henholdsvis 775 og 1.050 liter med fem seter i bruk. M-modellen byr med det på 100 liter mer bagasjeplass enn forgjengeren. Tre uavhengige bakseter kan enkelt fjernes ved behov.
Berlingo kommer med et utvalgt små bensin- og dieselmotorer, med 1,5 liters diesel med 130 hester som den sterkeste. Berlingo kommer med 8-tommers berøringsskjerm og kan leveres med opptil 19 førerassistentsystemer – inkludert head-up-display med farger, adaptiv cruisekontroll med stopp-funksjon, elektrisk parkeringsbrems, ryggekamera, trafikkskiltgjenkjenning, Grip Control med Hill Assist Descent og stabilitetskontroll for tilhengere. Nye Berlingo er ventet i oktober.
Peugeot Rifter
Peugeot Rifter leveres i utgaver med både fem og syv seter, og vil være tilgjengelig i to lengder (4.40 og 4.75 meter). Det er også plass til tre barneseter på rad to, og i den lange utgaven med syv seter kan setene på tredje rad justeres individuelt. Bagasjeplassen strekker seg fra 775 liter under bagasjetrekket i standardversjonen med fem seter til hele 4000 liter når den lange versjonen med fem seter er lastet til taket.
I tillegg er det en rekke smarte oppbevaringsrom i kupeen. Blant annet har integrasjonen av en «Bag in roof»-airbag på passasjersiden gjort det mulig å lage et nedkjølt oppbevaringsrom foran passasjersetet som rommer hele 186 liter. Rifter leveres som standard med Grip Control-teknologi (Justerbar ESP). I samarbeid med Peugeots partner Dangel kan Rifter også leveres med firehjulsdrift. Rifter er ventet til Norge i oktober.
Opel Combo Life
Opel er nå en del av PSA og flerbruksbilen Combo Life er således en slektning av Berlingo og Rifter. Også Combo Life kommer i to lengde, henholdsvis 440 cm og 475 cm, som sine franske slektninger. Selv i korteste utgave rommer Combo Life, som femseter, 597 liter bagasje – mens utgaven med lang akselavstand, svelger unna friske 850 liter bagasje. Velger du å legge ned baksetene, øker plassen til henholdsvis 2 126 og 2 693 liter.
Uansett om du velger å gå for et baksete som kan deles 60/40, eller tre individuelle seter, har alle plassene Isofix-fester for barneseter som standard. Den åtte tommers berøringsskjermen støtter både Apple CarPlay ogs Android Auto, og Combo Life leveres med 230 volt stikkontakt og induksjonslading for mobiltelefon.
Ladbar CR-V
Honda CR-V var for noen år tilbake en av de mest populære kompakt-SUV-ene i Norge, men siden har det kommet mange sterke konkurrenter til i segmentet. I fjor ble det registrert fattige 378 CR-V i Norge. Nå kommer en nye CR-V, og fra 2019 blir den å få med en hybrid drivlinje bestående av 2,0-liters bensinmotor og to elektriske motorer. Før den tid blir den å få med en 1,5-liters turbobensin. For første gang blir CR-V også tilgjengelig som syvseter.
Flottere Ceed
Stasjonsvognen var en gang nordmenn favoritt, men nå er det SUV som gjelder. Det merker også den tradisjonelle kompaktklassen. Men nye Kia Ceed blir et rimelig alternativ. Dessuten er Cee’d blitt Ceed. Det er ingen hybrid å finne i utvalget. Derimot en oppgradert versjon av 1,0-liters turbobensinen med 120 hester med videre. Den får selskap av en 1,4-liters T-GDi-motor som erstatter 1,6-literen. Til tross for mindre slagvolum, så produserer 1,4-literen flere hester, totalt 140 hk. Den nye 1,6 dieselmotoren som fås i Optima, blir også å få i Ceed.
Den kan dessuten fås med fem-, syv- eller åttetommers berøringsskjerm, kjøreprogrammer som justerer gass og styring, oppvarmet frontrute, ventilerte og oppvarmede forseter og oppvarmede bakseter. Mye sikkerhetsutstyr er også tilgjengelig. Og ifølge Kia blir Ceed første modell for Kia i Europa som blir tilgjengelig med Lane Following Assist, autonom kjøring på nivå 2. Lane Following Assist kartlegger biler foran i trafikken og identifiserer passende luker i andre filer for å kjøre mer økonomisk ved mye trafikk. Nye Ceed er ventet til sensommeren.
Fornyet klassiker
Den kanskje viktigste nyheten med nye Wrangler er at den for første gang kan fås med permanent firehjulsdrift i stedet for et innkoblingssystem. Rett nok fås basismodellen Sport og den terrengrettede Rubicon fortsatt kun med innkoblings-4x4, og sistnevnte har som før ekstra lav lavgirsserie. Det er den påkostede utstyrsserien Sahara som nå kan fås med permanent firehjulsdrift. Dette systemet sender i hovedsak kreftene til bakhjulene, men forhjulene tilføres mer kraft ved behov via en elektronisk styrt lamellkobling.
Den eneste motoren som vil tilbys i Europa, er en toliters bensinturbo. Den har rikelig med muskler: 270 hk ved 5230 o/min og 400 Nm ved 3000 o/min. I andre deler av verden fås også en 3,6-liters V6 og en treliters dieselmotor. En åttetrinns konvensjonell automatkasse fra ZF er standard.
De klassiske terrengbiltallene oppgir Jeep slik (med forgjengerens tall i parentes): Angrepsvinkel 41,4 grader (38,0), utgangsvinkel 35,9 grader (30,0), hellingsvinkel 25,0 grader (23,0) med todørsutgaven og 20,3 grader (21,0) med Unlimited. Bakkeklaringen er 246 mm (235), og vadedybden har vokst fra 750 til 762 mm. Rubicon-utgaven er enda bedre. Den har angrepsvinkel på 44,0 grader i kort versjon og 43,9 grader for Unlimited, utgangsvinkel på 37,0 grader og bakkeklaring på 274 mm.
En morsom detalj er frontruta, som kan legges ned forover, mens A-søylen blir stående. Stofftaket kan nå åpnes delvis elektrisk (ekstrautstyr) og skal ifølge produsenten være enklere å håndtere. Dessuten skal hardtop-delene være lettere enn på forgjengeren.
Amarok V6 får konkurrent
Endelig får VW Amarok V6 en konkurrent. Til høsten kommer den kraftigste versjonen av Mercedes-pickupen X-klasse som innebærer en 3,0-liters V6 turbodiesel med 258 hk (Amarok V6 har 224 hk) og et maksimalt dreiemoment på 550 Nm. Det skal gi en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 7,9 sekunder og en toppfart 205 km/t. X 350 d 4Matic kommer også med 7 trinns-automatgirkassen 7G-Tronic Plus med girhendler bak rattet.
Firehjulstrekket er permanent og har en senterdifferensial som fordeler kraften mellom for- og bakaksel med en fast dreiemomentfordeling på 40:60%. X 350 kommer også med Dynamic Select-systemet som standard. Det kan velges mellom fem kjøreprogrammer som endrer motorens egenskaper og turtall for girskift.
De fem kjøreprogrammene er; Komfort, ECO, Sport, Manuell og Offroad. Bilen har i tillegg tre ulike valgmuligheter for 4x4-systemet: 4MAT for normal kjøring på vei, 4H for økt trekkraft, samt lavserien 4L, med reduksjonsgiring primært for offroad. I tillegg har bakakselen differensialsperre for ytterligere forbedret fremkommelighet. Den sterkeste X-klassen er ventet til Norge til høsten.
SSangYong med pickup til Norge
I Europa skal denne hete Musso, men ikke Norge skal SsangYong-pickupen hete Rexton Sports. «Sports» er kanskje ikke innlysende, men Rexton gir mening, for bilen er en Rexton med plan. Motoren er dermed en 2,2-liters diesel med 181 hk og et dreiemoment på maks 420 Nm. Den kan fås med enten sekstrinns manuell girkasse eller en automatkasse med like mange trinn. Innvendig kommer den med blant annet åttetommers skjerm, og den kan friste med både Apple CarPlay og Android Auto.
Lastekapasiteten er oppgitt til ett tonn, lastearealet skal være stort nok for en europall og Rexton Sports kan trekke 3,5 tonn som de fleste av konkurrentene. Prisene er ikke klare ennå, og vi forventer å få bilen til Norge andre halvår 2018.
Dersom du kjenner igjen Musso-navnet så skyldes det antakelig at SsangYong fra 1993 og frem til 2005 produserte en SUV med samme navn.
Neste Subari Levorg
På bilutstillingen i Genève viser Subaru frem en helt ny stasjonsvogn i konsepts form. Basert på bilen størrelse (4,775 × 1,930 × 1,435 mm) er det etter alt å dømme arvtakeren til stasjonsvognen Levorg. VIZIV er navnet på konseptet og en forkortelse for «Vision for innovation» som Subaru har brukt på sine konseptbiler de siste årene.
- Vi ser frem til å introdusere denne bilen i det norske markedet, og det blir trolig i 2019 sier Stian Thrane hos den norske Subaru importøren.
- Vi ser at våre serieproduserte biler har mer og mer til felles med konseptbilene, og synes at denne nye stasjonsvognen ser lovende ut.
Stemmestyrt
Nye A-Klassen er den første Mercedes-Benz-modellen som har det helt nye multimediesystemet MBUX - Mercedes-Benz User Experience, et system som kan lære og tilpasse seg eierens preferanser.
Interiøret i nye A-Klassen er fullstendig redesignet. Doble, frittstående skjermer er tilgjengelig fra syv til 10,25 tommer. Luftdyser med turbinutseende og bakbelysning ha den arvet fra langt mer kostbare storebrødre. Widescreen-cockpiten har berøringsskjerm og stemmestyring som aktiveres med kommandoen «Hey, Mercedes». Men dersom du har liten tillit til stemmestyring eller synes det er noe herk, så kan du ty til touchpaden i midtkonsollen eller de berøringsfølsomme knappene på rattet.
Hva mer? Litt større bagasjeplass og mulighet for forseter som både har massasjefunksjon samt varme og kjøling. Dessuten har A-klassen arvet avanserte sikkerhetssystemer fra S-klasse, som semiautonome programmer som gjør det mulig «å se» opptil 500 meter fremover. Hybrid? Nix, ikke foreløpig. Fra salgsstart (nå) kommer to firesylindrede bensinmotorer: A 200 med 1,4 liters motor med opptil 163 hk og A 250 med 2,0 liters motor som produserer 224 hk og 350 Nm. Ny er også dieselmotoren OM 608 på 1,5 liter, med mellom 85 og 116 hk.
Ny motor
Kia Optima får et ansiktsløft og kommer mot slutten av 2018 med en helt nye 1.6 liters dieselmotor som er tilpasset Euro 6d TEMP-kravene i henhold til den nye og strengere WLTP-standarden som erstatter NEDC. Den nye motoren erstatter 1.7 liters dieselmotoren, og yter 136 hk og et dreiemoment på 320 Nm. I tillegg vil en 1.6 liters turbobensinmotor på 180 hk med syv trinns DCT-kasse bli tilgjengelig i Optima. Noe mer sikkerhetsutstyr kommer også, som tretthetsvarsleren, Driver Attention Warning (DAW) som gir et lydsignal og viser tegn i instrumentpanelet om fører mister konsentrasjonen.
Fornyet stasjonsvogn
Nye Mazda6 stasjonsvogn har oppdatert utvalgt av motorer og inkluderer nå Mazdas SKYACTIV-G 2.5 bensinmotor med sylinderdeaktivering, som ved lav belastning ubemerket kan koble ut to sylindre for å forbedre drivstofforbruket uten at det går ut over ytelsene. SKYACTIV-D 2.2 dieselmotoren oppdateres med en SCR-katalysator for å møte kommende krav til NOx-utslipp, samtidig som effekten økes fra 175 til 184 hk og 445 Nm maksimalt dreiemoment. Stasjonsvognen kan dessuten fås med en rekke moderne snadder, litt større infoskjerm, instrumentpanel som kan konfigureres, 360-graders kamerabilde, head up-display og fullhastighets adaptiv cruise control med stop&go-funksjon.
Denne saken ble første gang publisert 06/03 2018, og sist oppdatert 02/01 2019.