Verdens største
Hvem ble verdens største bilprodusent i 2012? Var det Volkswagen, GM eller var det Toyota?
De offisielle tallene for 2012 er klare og verdens største bilprodusent i 2012 ble Toyota. På andreplass, en halv million biler bak, kom GM mens Volkswagen jager på tredjeplass.
Det betyr at Toyota har hentet seg inn igjen etter naturkatastrofen som rammet i 2011. For i følge tallene solgte Toyota, som også innbefatter merkene Hino, Lexus, Scion og Daihatsu, 9,75 millioner biler i 2012. Det er en økning på 23 prosent. Det er høyt, men det skyldes altså til en stor grad at mye av japansk bilindustri ble hardt rammet i katastrofen.
I USA er Toyota sterke og drar nytte av et sterkt salg. Dermed økte de markedsandelen fra 12,9 prosent i 2011 til 14,4 prosent i 2012. Totalt solgte Toyota 2,08 millioner biler i USA i fjor.
Men også i Japan står Toyota svært sterkt. Der solgte de 2,41 millioner biler og fikk en markedsandel på 35 prosent. Også i Europa går det fremover for det japanske bilmerket, hvor man solgte 838 000 biler. Det er en økning på to prosent. Derimot falt salget i Kina, og målet på tre millioner biler klarte man ikke å nå. Grunnen er stridighetene rundt Senkaku-øyene mellom nettopp Kina og Japan.
Toyotas mål for 2013 er å selge 9,81 millioner biler, men for å få det til må markedsandelene øke ytterligere i Europa og i USA. Dessuten må disputten med Kina løse seg og den sterke Yen-kursen bør også svekke seg.
GM solgte 9,29 millioner biler i 2012, eller om lag en halv million færre enn Toyota. Interessant er det å se at Volkswagen, med 9,07 millioner solgte biler, nærmer seg den Amerikanske kjempen med stormskritt - og om den positive kurven for Volkswagen fortsetter i 2013 kan de lett passere GM i løpet av året. Spørsmålet alle da lurer på er nå de skal passere Toyota. Selv har Volkswagen sagt at det skal skje senest i 2018.
Det betyr at Toyota har hentet seg inn igjen etter naturkatastrofen som rammet i 2011. For i følge tallene solgte Toyota, som også innbefatter merkene Hino, Lexus, Scion og Daihatsu, 9,75 millioner biler i 2012. Det er en økning på 23 prosent. Det er høyt, men det skyldes altså til en stor grad at mye av japansk bilindustri ble hardt rammet i katastrofen.
I USA er Toyota sterke og drar nytte av et sterkt salg. Dermed økte de markedsandelen fra 12,9 prosent i 2011 til 14,4 prosent i 2012. Totalt solgte Toyota 2,08 millioner biler i USA i fjor.
Men også i Japan står Toyota svært sterkt. Der solgte de 2,41 millioner biler og fikk en markedsandel på 35 prosent. Også i Europa går det fremover for det japanske bilmerket, hvor man solgte 838 000 biler. Det er en økning på to prosent. Derimot falt salget i Kina, og målet på tre millioner biler klarte man ikke å nå. Grunnen er stridighetene rundt Senkaku-øyene mellom nettopp Kina og Japan.
Toyotas mål for 2013 er å selge 9,81 millioner biler, men for å få det til må markedsandelene øke ytterligere i Europa og i USA. Dessuten må disputten med Kina løse seg og den sterke Yen-kursen bør også svekke seg.
GM solgte 9,29 millioner biler i 2012, eller om lag en halv million færre enn Toyota. Interessant er det å se at Volkswagen, med 9,07 millioner solgte biler, nærmer seg den Amerikanske kjempen med stormskritt - og om den positive kurven for Volkswagen fortsetter i 2013 kan de lett passere GM i løpet av året. Spørsmålet alle da lurer på er nå de skal passere Toyota. Selv har Volkswagen sagt at det skal skje senest i 2018.
Denne saken ble første gang publisert 03/02 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.