Tre av fem fikk toppkarakter
Euro NCAP har krasjtestet fem nye biler. Tre av dem fikk toppkarakter.
Det er alltid stor spenning knyttet til krasjtestene utført av den uavhengige organisasjonen
Euro NCAP, for toppkarakteren med fem stjerner er et viktig salgsargument for nye biler. I denne runden ble Toyota Corolla, Mazda 6, Lexus IS 300h, Opel Adam og Mitsubishi Space Star testet.
Småbilene fra Opel og Mitsubishi måtte klare seg med fire stjerner hver.
For Opelens del bedømte Euro NCAP beskyttelsen av brystregionen som svak i sidekollisjon med en stolpe, selv om andre deler av testdukken ble beskyttet godt. Nakkeslengbeskyttelsen ble også bedømt som mangelfull.
For Mitsubishi Space Star ble beskyttelsen av legger og føtter ved frontkollisjon bedømt som mangelfull. Den scoret bedre i kollisjon fra siden og bakfra. Etter Euro NCAPs mening hadde ikke Space Star tilstrekkelig med sikkerhetsutstyr, fordi den mangler fartsbegrenser og varsling om manglende bilbeltebruk i baksetet.
Opel Adam og Mitsubishi Space Star er blant markedets minste biler, og Space Star er blant de aller rimeligste nye bilene i Norge.
Den store familiebilen Mazda 6 fikk fem stjerner, og ga tilstrekkelig beskyttelse i alle krasjene. Men Euro NCAP noterte seg at førerdøra hadde løsnet i sidekollisjonen mot en fast barriere.
Også Lexus IS 300h ga bra beskyttelse i kollisjon rett forfra, bakfra og fra siden, og ble belønnet med fem stjerner. Lexusen fikk dessuten særlig godt resultat for beskyttelse av fotgjengere, takket være det aktive panseret.
Den mindre Toyota Corolla fikk også fem stjerner, og ga godkjent beskyttelse i alle testene. Det ble notert at bilen ikke var utstyrt med fartsbegrenser.
Småbilene fra Opel og Mitsubishi måtte klare seg med fire stjerner hver.
For Opelens del bedømte Euro NCAP beskyttelsen av brystregionen som svak i sidekollisjon med en stolpe, selv om andre deler av testdukken ble beskyttet godt. Nakkeslengbeskyttelsen ble også bedømt som mangelfull.
For Mitsubishi Space Star ble beskyttelsen av legger og føtter ved frontkollisjon bedømt som mangelfull. Den scoret bedre i kollisjon fra siden og bakfra. Etter Euro NCAPs mening hadde ikke Space Star tilstrekkelig med sikkerhetsutstyr, fordi den mangler fartsbegrenser og varsling om manglende bilbeltebruk i baksetet.
Opel Adam og Mitsubishi Space Star er blant markedets minste biler, og Space Star er blant de aller rimeligste nye bilene i Norge.
Den store familiebilen Mazda 6 fikk fem stjerner, og ga tilstrekkelig beskyttelse i alle krasjene. Men Euro NCAP noterte seg at førerdøra hadde løsnet i sidekollisjonen mot en fast barriere.
Også Lexus IS 300h ga bra beskyttelse i kollisjon rett forfra, bakfra og fra siden, og ble belønnet med fem stjerner. Lexusen fikk dessuten særlig godt resultat for beskyttelse av fotgjengere, takket være det aktive panseret.
Den mindre Toyota Corolla fikk også fem stjerner, og ga godkjent beskyttelse i alle testene. Det ble notert at bilen ikke var utstyrt med fartsbegrenser.
Denne saken ble første gang publisert 04/09 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.