Sparer 130 menneskeliv
Moderne biler blir stadig sikrere. Nå viser en analyse gjort av Statens vegvesen at moderne biler sparer om lag 130 mennesker fra trafikkdøden eller fra et liv som hardt skadd.
Det er utbredelsen av sikkerhetssystemer i de moderne bilene som nå får æren for at man sparer 130 mennesker fra trafikkdøden eller fra et liv som hardt skadd i året. Systemer som stabilitetskontroll - som hele tiden jobber mot at bilen skal få en sladd, blokkeringsfrie bremser, kollisjonsputer og annet avansert utstyr har i de siste årene blitt helt vanlige på moderne biler. Og nå viser en studie at systemene, sammen med bedre innebygget kollisjonssikkerhet i bilene, redder om lag 130 liv i trafikken i Norge i året.
- Velg bil med fem stjerner
En viktig pådriver for at bilene har blitt sikrere er EuroNcap som kollisjonstester alle nye biler på markedet. De beste bilene får fem stjerner.
- Vi fraråder folk fra å kjøpe nye biler som oppnår mindre enn fem stjerner i disse testene, og brukte biler som har mindre enn fire stjerner, sier Anne Beate Budalen i Statens vegvesen.
Tall viser at 77 prosent av de 100 mest solgte bilene i 2012 hadde en samlet score i EuroNcap på fem stjerner. Det er en økning fra 2011 hvor 65 prosent hadde fem stjerner. I 2009 var det bare 24 prosent av de 100 mest solgte bilene som hadde fem stjerner.
ESP redder liv
Det er Transportøkonomisk institutt (TØI) som står bak beregningen om at det trolig ville vært rundt 130 flere drepte og hardt skadde i året dersom bilparken hadde sikkerhetsnivået til ti år gamle biler.
I konklusjonen fra TØI konkluderer de med at den største effekten nettopp kommer fra systemer som forhindrer sladd, såkalte antisladdsystemer eller ESP. Men også moderne bilers høyere passive sikkerhet har gitt et viktig bidrag i å redusere antall hardt skadde og drepte i trafikken.
- Vi ser at effekten av antisladdsystemer er så stor at vi ikke anbefaler noen å kjøpe en ny bil i dag som ikke har dette systemet, sier Budalen.
Av de 100 mest solgte bilmodellene som selges i Norge i dag har 98 prosent antiskrens som standardutstyr i alle modellvarianter, i følge tall fra Statens vegvesen.
Også ulykkene reduseres
Tall fra Opplysningsrådet for vegtrafikken viser dessuten at antall ulykker går kraftig tilbake. I 2009 var det totalt 7110 ulykker med personskade i Norge, mens tallet for 2011 var 6028 ulykker med personskade. Totalt ble 9844 personer skadet i trafikken i 2009, mens tallet for 2011 var 8569. Også tallene på antall drepte har gått tilbake de siste årene, fra 212 i 2009 til 169 i 2011. I 2012 omkom 154 mennesker i trafikken i Norge, i følge Trygg Trafikk.
- Velg bil med fem stjerner
En viktig pådriver for at bilene har blitt sikrere er EuroNcap som kollisjonstester alle nye biler på markedet. De beste bilene får fem stjerner.
- Vi fraråder folk fra å kjøpe nye biler som oppnår mindre enn fem stjerner i disse testene, og brukte biler som har mindre enn fire stjerner, sier Anne Beate Budalen i Statens vegvesen.
Tall viser at 77 prosent av de 100 mest solgte bilene i 2012 hadde en samlet score i EuroNcap på fem stjerner. Det er en økning fra 2011 hvor 65 prosent hadde fem stjerner. I 2009 var det bare 24 prosent av de 100 mest solgte bilene som hadde fem stjerner.
ESP redder liv
Det er Transportøkonomisk institutt (TØI) som står bak beregningen om at det trolig ville vært rundt 130 flere drepte og hardt skadde i året dersom bilparken hadde sikkerhetsnivået til ti år gamle biler.
I konklusjonen fra TØI konkluderer de med at den største effekten nettopp kommer fra systemer som forhindrer sladd, såkalte antisladdsystemer eller ESP. Men også moderne bilers høyere passive sikkerhet har gitt et viktig bidrag i å redusere antall hardt skadde og drepte i trafikken.
- Vi ser at effekten av antisladdsystemer er så stor at vi ikke anbefaler noen å kjøpe en ny bil i dag som ikke har dette systemet, sier Budalen.
Av de 100 mest solgte bilmodellene som selges i Norge i dag har 98 prosent antiskrens som standardutstyr i alle modellvarianter, i følge tall fra Statens vegvesen.
Også ulykkene reduseres
Tall fra Opplysningsrådet for vegtrafikken viser dessuten at antall ulykker går kraftig tilbake. I 2009 var det totalt 7110 ulykker med personskade i Norge, mens tallet for 2011 var 6028 ulykker med personskade. Totalt ble 9844 personer skadet i trafikken i 2009, mens tallet for 2011 var 8569. Også tallene på antall drepte har gått tilbake de siste årene, fra 212 i 2009 til 169 i 2011. I 2012 omkom 154 mennesker i trafikken i Norge, i følge Trygg Trafikk.
Denne saken ble første gang publisert 03/04 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.