Snart turbo i Ferrari?
Miljøkrav kan tvinge Ferrari til å bruke turbo i fremtidige motorer.
Kravene til stadig lavere CO2-utslipp tvinger de fleste bilprodusenter til å bruke turbomotorer. Ferrari har hittil stått imot, og har levert sterke og turtallsglade motorer uten turbo. Men snart kan også Ferrari måtte kaste inn håndkleet.
Det er det amerikanske bladet Motor Trend som har hørt at Ferrari planlegger å lage turbomotorer fra 2016. Det skal være et resultat av strengere utslippskrav, som gjør de vanlige sugemotorene umulige eller ulovlige å selge.
Turbolading vil gi mer krefter og bedre økonomi, men Ferrari-entusiaster mener at motorer uten turbo gir bedre lyd og bedre gassrespons.
Likevel har Ferrari vært åpne om at turbomotorene snart kan gjøre sitt inntog for alvor, og Ferrari-sjef Amadeo Felisa sa denne høsten at etterfølgeren til 458 Italia kan komme til å få seks sylindere i stedet for åtte, og at det skal brukes turbo for å kompensere for dette.
De neste årene skal Ferrari bruke rundt 20 milliarder kroner på produktutvikling, og halvparten av dette skal gå til forbrukssenkende teknikk. Ferrari bygger allerede turbomotorer til Maserati, og skal gå over til å bruke sekssylindrede motorer i Formel 1 neste år.
Turbo er ikke noe nytt for biler med Ferrari-merket på heller. Den ikoniske superbilen F40 hadde slik teknikk, og det samme hadde den mindre kjente 288 GTO. Men ingen Ferrari-modell har hatt turbomotor siden 1992.
Det er det amerikanske bladet Motor Trend som har hørt at Ferrari planlegger å lage turbomotorer fra 2016. Det skal være et resultat av strengere utslippskrav, som gjør de vanlige sugemotorene umulige eller ulovlige å selge.
Turbolading vil gi mer krefter og bedre økonomi, men Ferrari-entusiaster mener at motorer uten turbo gir bedre lyd og bedre gassrespons.
Likevel har Ferrari vært åpne om at turbomotorene snart kan gjøre sitt inntog for alvor, og Ferrari-sjef Amadeo Felisa sa denne høsten at etterfølgeren til 458 Italia kan komme til å få seks sylindere i stedet for åtte, og at det skal brukes turbo for å kompensere for dette.
De neste årene skal Ferrari bruke rundt 20 milliarder kroner på produktutvikling, og halvparten av dette skal gå til forbrukssenkende teknikk. Ferrari bygger allerede turbomotorer til Maserati, og skal gå over til å bruke sekssylindrede motorer i Formel 1 neste år.
Turbo er ikke noe nytt for biler med Ferrari-merket på heller. Den ikoniske superbilen F40 hadde slik teknikk, og det samme hadde den mindre kjente 288 GTO. Men ingen Ferrari-modell har hatt turbomotor siden 1992.