Snart kjører du fire ganger lenger på strøm
En helt ny batteritype skal gjøre elbilene billigere og gi fire ganger lenger rekkevidde.

Om noen år kommer det helt ny batteriteknologi i de elektriske bilene, som dermed får betydelig lenger rekkevidde enn dagens elbiler.
De elektriske bilene som er i salg i dag har svært begrenset rekkevidde på grunn av batteriene som brukes. En Nissan Leaf kommer seg mellom 15 og 20 mil avsted under optimale forhold, mens en Tesla Model S kan klare omtrent 50 mil, altså rundt halvparten av rekkevidden til en moderne bil med dieselmotor. Under norske forhold vil rekkevidden ofte være betydelig kortere, fordi batteriene fungerer dårligere i kulde.
Solid state
Et viktig skritt for å forbedre rekkevidden er å bytte ut de nåværende batteriene, som bruker litiumioner, med såkalte solid state-batterier.
Den største fordelen med de nye batteriene er at de elektriske bilene får en fire ganger lenger rekkevidde. Det innebærer at de kan kjøre minst 60 mil på én lading. Dessuten er disse batteriene lettere, og de har mindre intern motstand enn de batteriene som er mest vanlige i dag.
Kommer i 2020
Toyota vil innføre de nye batteriene i 2020.
"Neste generasjon av battericeller må ha mye høyere energitetthet enn litiumionebatterier. Vi har økt utviklingstakten for neste generasjon batteriteknologi siden 2010," sier Shigei Suzuki, som er sjef for materialteknikk hos Toyota, til Automotive News.
Fortsatt tvil
Men det er usikkert om denne batteritypen fra Toyota vil kunne masseproduseres i det hele tatt. "Det er reist spørsmål om hvorvidt Toyotas batterier vil kunne håndtere raskere lading over flere ladesykluser," mener det svenske energikonsernet Vattenfall.
Ifølge Vattenfall er en annen fordel med solid state-batterier at de kan håndtere flere ladesykluser enn et litiumionebatteri. Foreløpig skal produksjonskostnaden være høy, men den ventes å synke når flere bilprodusenter begynner å bruke denne typen batterier.
Blir billigere
Når serieproduksjonen kommer i gang vil denne typen batterier være enklere og billigere å produsere enn de gamle batteriene, fordi de ulike sjiktene kan "trykkes" på tynne plater av metall eller plast. Derfor ventes det at elbilene blir billigere enn i dag.
Den nye teknologien bruker fortsatt litiumioner, men erstatter elektrolytten i væskeform med et tynt lag av et fast materiale.
De elektriske bilene som er i salg i dag har svært begrenset rekkevidde på grunn av batteriene som brukes. En Nissan Leaf kommer seg mellom 15 og 20 mil avsted under optimale forhold, mens en Tesla Model S kan klare omtrent 50 mil, altså rundt halvparten av rekkevidden til en moderne bil med dieselmotor. Under norske forhold vil rekkevidden ofte være betydelig kortere, fordi batteriene fungerer dårligere i kulde.
Solid state
Et viktig skritt for å forbedre rekkevidden er å bytte ut de nåværende batteriene, som bruker litiumioner, med såkalte solid state-batterier.
Den største fordelen med de nye batteriene er at de elektriske bilene får en fire ganger lenger rekkevidde. Det innebærer at de kan kjøre minst 60 mil på én lading. Dessuten er disse batteriene lettere, og de har mindre intern motstand enn de batteriene som er mest vanlige i dag.
Kommer i 2020
Toyota vil innføre de nye batteriene i 2020.
"Neste generasjon av battericeller må ha mye høyere energitetthet enn litiumionebatterier. Vi har økt utviklingstakten for neste generasjon batteriteknologi siden 2010," sier Shigei Suzuki, som er sjef for materialteknikk hos Toyota, til Automotive News.
Fortsatt tvil
Men det er usikkert om denne batteritypen fra Toyota vil kunne masseproduseres i det hele tatt. "Det er reist spørsmål om hvorvidt Toyotas batterier vil kunne håndtere raskere lading over flere ladesykluser," mener det svenske energikonsernet Vattenfall.
Ifølge Vattenfall er en annen fordel med solid state-batterier at de kan håndtere flere ladesykluser enn et litiumionebatteri. Foreløpig skal produksjonskostnaden være høy, men den ventes å synke når flere bilprodusenter begynner å bruke denne typen batterier.
Blir billigere
Når serieproduksjonen kommer i gang vil denne typen batterier være enklere og billigere å produsere enn de gamle batteriene, fordi de ulike sjiktene kan "trykkes" på tynne plater av metall eller plast. Derfor ventes det at elbilene blir billigere enn i dag.
Den nye teknologien bruker fortsatt litiumioner, men erstatter elektrolytten i væskeform med et tynt lag av et fast materiale.