Slik skal PSA komme ut av krisen
Få bilprodusenter ble så hardt rammet av krisen som Peugeot og Citroën. Men nå kan redningen være nær.
De to franske merkene i PSA-konsernet er fortsatt hardt presset av den europeiske bilkrisen. Men nå presenterer konsernsjef Carlos Tavares en redningsplan som går under navnet "Back in the race".
Det viktigste for Peugeot og Citroën er å satse på bilmodeller som lønner seg, og legge ned de som ikke er lønnsomme. Det innebærer at PSA nå skal redusere modellutvalget fra 45 til 26 modeller - en reduksjon på hele 40 prosent. Mange av modellene skal også baseres på samme plattform for å spare penger.
En annen viktig del er å fortsette å satse på Citroëns DS-modeller, som henter teknikken under skallet fra eksisterende modeller, men som likevel kan selges dyrere enn standardmodellene ved hjelp av et annet design og sterkere premiumfølelse.
Ifølge Carlos Tavares' plan skal DS-modellene løftes ut og bli et separat tredje merke ved siden av Peugeot og Citroën.
Tavares' mål er at PSA skal snu tap til en fortjeneste på to prosent senest i 2018, og ha positiv kontantstrøm i 2016. Målet er så å fortsette å utvikle lønnsomheten opp til fem prosents margin i 2019-2013.
Det viktigste for Peugeot og Citroën er å satse på bilmodeller som lønner seg, og legge ned de som ikke er lønnsomme. Det innebærer at PSA nå skal redusere modellutvalget fra 45 til 26 modeller - en reduksjon på hele 40 prosent. Mange av modellene skal også baseres på samme plattform for å spare penger.
En annen viktig del er å fortsette å satse på Citroëns DS-modeller, som henter teknikken under skallet fra eksisterende modeller, men som likevel kan selges dyrere enn standardmodellene ved hjelp av et annet design og sterkere premiumfølelse.
Ifølge Carlos Tavares' plan skal DS-modellene løftes ut og bli et separat tredje merke ved siden av Peugeot og Citroën.
Tavares' mål er at PSA skal snu tap til en fortjeneste på to prosent senest i 2018, og ha positiv kontantstrøm i 2016. Målet er så å fortsette å utvikle lønnsomheten opp til fem prosents margin i 2019-2013.