Slik kan neste Opel Astra bli
Opel trenger en ny storselger. Blir det neste Astra?
Det er trangt i Golf-klassen. Peugeot har lansert den nye 308, og en ny utgave av Mazda 3 kommer i disse dager. Alle har VW Golf midt i siktet.
Opel Astra ligger på 7. plass over Europas mest solgte, bak både Golf og Ford Focus. Men til tross for krisen er Opel og Vauxhall Europas tredje største bilprodusent.
Våren 2015 kommer en ny generasjon av Astra. Den blir både slankere og mer sportslig, ifølge Auto Bild. Akkurat som VW Golf blir Astra lettere enn dagens versjon, og i dette tilfellet dreier det seg om en vektreduksjon på mellom 40 og 80 kg. Det sparer drivstoff og gir morsommere kjøreegenskaper. Bildet viser hvordan vår illustratør forestiller seg at Astra kan se ut.
Også plassen skal bli bedre, takket være kompakte hjuloppheng, tynnere seter og lenger akselavstand. Under panseret havner de eksisterende tolitersmotorene på henholdsvis 170 og 200 hk, men også en tresylindret énlitersmotor.
Astra kommer selvsagt også som en stasjonsvogn.
Designet skal gå i en annen retning enn dagens modell, og er til en viss grad inspirert av konseptbilen Monza, som ble vist på bilutstillingen i Frankfurt. Måkevingedørene henger ikke med til produksjon, men fronten får helt nye uttrykk, med L-formede lykter og store luftinntak. Panseret har tre bretter, og i fronten sitter en lang kromlist med Opel-merket.
Det foreligger ingen opplysninger om hvorvidt Opel også planlegger en elektrisk variant av Astra.
Opel Astra ligger på 7. plass over Europas mest solgte, bak både Golf og Ford Focus. Men til tross for krisen er Opel og Vauxhall Europas tredje største bilprodusent.
Våren 2015 kommer en ny generasjon av Astra. Den blir både slankere og mer sportslig, ifølge Auto Bild. Akkurat som VW Golf blir Astra lettere enn dagens versjon, og i dette tilfellet dreier det seg om en vektreduksjon på mellom 40 og 80 kg. Det sparer drivstoff og gir morsommere kjøreegenskaper. Bildet viser hvordan vår illustratør forestiller seg at Astra kan se ut.
Også plassen skal bli bedre, takket være kompakte hjuloppheng, tynnere seter og lenger akselavstand. Under panseret havner de eksisterende tolitersmotorene på henholdsvis 170 og 200 hk, men også en tresylindret énlitersmotor.
Astra kommer selvsagt også som en stasjonsvogn.
Designet skal gå i en annen retning enn dagens modell, og er til en viss grad inspirert av konseptbilen Monza, som ble vist på bilutstillingen i Frankfurt. Måkevingedørene henger ikke med til produksjon, men fronten får helt nye uttrykk, med L-formede lykter og store luftinntak. Panseret har tre bretter, og i fronten sitter en lang kromlist med Opel-merket.
Det foreligger ingen opplysninger om hvorvidt Opel også planlegger en elektrisk variant av Astra.
Denne saken ble første gang publisert 17/10 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.