Skodas nye råtass
Så rask som den nye Skode Octavia RS har noen Skoda aldri vært.
Den tredje generasjonen Octavia RS er bygget på samme plattform som den nye Golfen og både utgaven med bensinmotor og utgaven med dieselmotor får høyere toppeffekt - samtidig som forbruket reduseres med 19 prosent sammenliknet med den forrige utgaven av Octavia RS.
Den nye utgaven er større enn den gamle, men den er lettere. Bensinmotoren yter nå 220 hestekrefter, mens dieselmotoren leverer 184 hk. Med manuell sekstrinns girkasse klarer bilen akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen på 6,8 sekunder mens toppfarten er 248 kilometer i timen.
Dieselutgaven er heller ingen sinke, men med 8,1 sekunder til 100 er den vesentlig tregere enn RS med bensinmotor. Toppfarten på 232 kilometer i timen er også noe mer moderat enn hva som er tilfellet for Octavia RS med bensin på tanken.
Utseendemessig skiller RS seg kraftig fra en standard Octavia, med dype spoilere og et mer aggressivt utseende. Felgene strekker seg fra 17 til 19 tommer og inne i bilen er den oppgradert med aluminiumspedaler, RS-logoer, sportsseter og sportsratt.
Som før kommer Octavia RS både som kombi og som stasjonsvogn. Det eneste som ikke er klart er prisene, men det er grunn til å tro at de havner noe under en Golf GTI som begynner på snaut 500 000 kroner. Sammenlikningen er ikke tilfeldig, for Octavia RS deler nemlig mye av teknikken med Golfen. Blant annet er plattformen den samme.
Den nye utgaven er større enn den gamle, men den er lettere. Bensinmotoren yter nå 220 hestekrefter, mens dieselmotoren leverer 184 hk. Med manuell sekstrinns girkasse klarer bilen akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen på 6,8 sekunder mens toppfarten er 248 kilometer i timen.
Dieselutgaven er heller ingen sinke, men med 8,1 sekunder til 100 er den vesentlig tregere enn RS med bensinmotor. Toppfarten på 232 kilometer i timen er også noe mer moderat enn hva som er tilfellet for Octavia RS med bensin på tanken.
Utseendemessig skiller RS seg kraftig fra en standard Octavia, med dype spoilere og et mer aggressivt utseende. Felgene strekker seg fra 17 til 19 tommer og inne i bilen er den oppgradert med aluminiumspedaler, RS-logoer, sportsseter og sportsratt.
Som før kommer Octavia RS både som kombi og som stasjonsvogn. Det eneste som ikke er klart er prisene, men det er grunn til å tro at de havner noe under en Golf GTI som begynner på snaut 500 000 kroner. Sammenlikningen er ikke tilfeldig, for Octavia RS deler nemlig mye av teknikken med Golfen. Blant annet er plattformen den samme.