Skal utfordre Bugatti
Koenigsegg har ett mål: å bli raskere enn Veyron
Det har lenge gått rykter om at Koenigsegg er i ferd med å utvikle en ny superbil, kalt One:1. Nå har Christian von Koenigsegg avslørt en del detaljer om prosjektet i et intervju med Bloomberg.
Navnet One:1 kommer av forholdet mellom vekt og effekt. Bilen skal få 1400 hk, og skal veie 1400 kg. One:1 er basert på Koenigsegg Agera, som har 1140 hk og veier 1330 kg.
Koenigsegg oppgir at den nye One:1 skal bli raskest i verden på spurten til 200, 300 og 400 km/t. Når det gjelder 0-400 km/t skal tiden bli "rundt 20 sekunder", ifølge ingeniørene hos firmaet. Tilsvarende tall for Bugatti Veyron er 45 sekunder. Nedbremsingen fra 400 km/t skal skje på under ti sekunder.
Koenigsegg One:1 skal vises på bilutstillingen i Geneve til våren, og bare seks biler skal lages. Prislappen blir mye høyere enn for en Agera, men likevel regner Koenigsegg med at One:1 blir en tapsaffære - det er viktigere å bygge varemerket og, ikke minst, å utfordre Bugatti.
Navnet One:1 kommer av forholdet mellom vekt og effekt. Bilen skal få 1400 hk, og skal veie 1400 kg. One:1 er basert på Koenigsegg Agera, som har 1140 hk og veier 1330 kg.
Koenigsegg oppgir at den nye One:1 skal bli raskest i verden på spurten til 200, 300 og 400 km/t. Når det gjelder 0-400 km/t skal tiden bli "rundt 20 sekunder", ifølge ingeniørene hos firmaet. Tilsvarende tall for Bugatti Veyron er 45 sekunder. Nedbremsingen fra 400 km/t skal skje på under ti sekunder.
Koenigsegg One:1 skal vises på bilutstillingen i Geneve til våren, og bare seks biler skal lages. Prislappen blir mye høyere enn for en Agera, men likevel regner Koenigsegg med at One:1 blir en tapsaffære - det er viktigere å bygge varemerket og, ikke minst, å utfordre Bugatti.