Saabene som aldri kom
Designeren Jason Castriota har vist frem de gamle visjonene for fremtidige Saaber.
Hva om Saabs økonomiske problemer hadde latt seg ordne opp i, og firmaet hadde sluppet konkursen den 19. desember 2011? Da hadde Saab i dag vært klare med den nye generasjonen av Saab 9-3, og deretter hadde den svenske produsenten trolig hatt betydelig bedre økonomi.
Saabs egenutviklede plattform, Phoenix, var fleksibel, og den var tenkt å skulle brukes til flere bilmodeller, som 9-3 kombi, 9-3X og 9-3 Cabriolet. Også en mindre modell, Saab 9-1, sto på ønskelisten. Jason Castriota var også veldig interessert i å skape en Saab Sonett. Men konseptbilen Saab Phoenix, som ble vist i 2011, var den eneste som ble virkelighet.
Hvordan disse bilene kunne ha sett ut kan vi nå betrakte i en artikkel via amerikanske Road & Track. Alle tre Saab-modeller ville kunne bli utstyrt med elektrisk bakaksel, den som ble utviklet av e-AAM i Trollhättan.
Saabs egenutviklede plattform, Phoenix, var fleksibel, og den var tenkt å skulle brukes til flere bilmodeller, som 9-3 kombi, 9-3X og 9-3 Cabriolet. Også en mindre modell, Saab 9-1, sto på ønskelisten. Jason Castriota var også veldig interessert i å skape en Saab Sonett. Men konseptbilen Saab Phoenix, som ble vist i 2011, var den eneste som ble virkelighet.
Hvordan disse bilene kunne ha sett ut kan vi nå betrakte i en artikkel via amerikanske Road & Track. Alle tre Saab-modeller ville kunne bli utstyrt med elektrisk bakaksel, den som ble utviklet av e-AAM i Trollhättan.