Saab vekkes til live
Allerede til høsten starter produksjonen av Saab 9-3 opp igjen i Svenske Trollhättan – og neste år kommer en Saab elbil.
Saabs nye eier Nevs satser igjen i Trollhättan, og nå bekrefter pressesjefen i Nevs, Mikael Östlund, at produksjonen av Saab 9-3 skal starte opp igjen. Målet er å komme i gang igjen til høsten.
Men det er mye som må på plass.
- Først når vi har sikret oss leveranser av samtlige deler kan vi bestemme oss for når produksjonen igjen skal gå i gang, sa Östlund når AMS snakket med ham for en måneds tid siden.
Fortsatt jobber man nemlig med å skaffe leverandører til de rundt 2400 komponentene som trengs for å produsere bilen. Målet om å starte produksjonen opp igjen til høsten ligger likevel fast. Det bekrefter også Östlund, men han understreker at man fortsatt er i forhandlinger med underleverandører.
- Målet er å starte opp igjen til høsten med 9-3, 80 prosent av delene er identiske med elbilen som vi skal lansere i 2014, sier en talsperson til bransjetidskriftet "Just-Auto".
Den relanserte utgaven av 9-3 får etter alt å dømme en dieselmotor fra Fiat, og det er også ventet at bilen får visse designmessige endringer utvendig.
Senere er det også planlagt at Saab 9-3 skal produseres i Kina via Nevs kinesiske partner, Quingdao Qingbo. De planlegger å bygge en egen fabrikk der man skal bygge batteripakker til 9-3 og komplette biler. Produksjonen i Kina anslås til å bli rundt 400 000 biler i året av flere analytikere, selv om noen offisielle tall ennå ikke foreligger.
Men det er mye som må på plass.
- Først når vi har sikret oss leveranser av samtlige deler kan vi bestemme oss for når produksjonen igjen skal gå i gang, sa Östlund når AMS snakket med ham for en måneds tid siden.
Fortsatt jobber man nemlig med å skaffe leverandører til de rundt 2400 komponentene som trengs for å produsere bilen. Målet om å starte produksjonen opp igjen til høsten ligger likevel fast. Det bekrefter også Östlund, men han understreker at man fortsatt er i forhandlinger med underleverandører.
- Målet er å starte opp igjen til høsten med 9-3, 80 prosent av delene er identiske med elbilen som vi skal lansere i 2014, sier en talsperson til bransjetidskriftet "Just-Auto".
Den relanserte utgaven av 9-3 får etter alt å dømme en dieselmotor fra Fiat, og det er også ventet at bilen får visse designmessige endringer utvendig.
Senere er det også planlagt at Saab 9-3 skal produseres i Kina via Nevs kinesiske partner, Quingdao Qingbo. De planlegger å bygge en egen fabrikk der man skal bygge batteripakker til 9-3 og komplette biler. Produksjonen i Kina anslås til å bli rundt 400 000 biler i året av flere analytikere, selv om noen offisielle tall ennå ikke foreligger.