Saab 9-3 snart på veien igjen
Konkursen til tross skal Saab-fabrikken nå være klar til å produsere biler igjen.
Konkursen til tross skal Saab-fabrikken nå være klar til å produsere biler igjen.
Etter konkursen i 2011 var det ikke mange som hadde tro på at Saab ville komme tilbake, men ifølge bransjebladet Automotive News skal fabrikken i Trollhättan være klar til igjen å produsere biler. - Fabrikken er i praksis klar til å å begynne å bygge Saab 9-3, sier talsmann Mikael Östlund til bladet, og legger til: - Det er mulig å starte produksjonen senere i år.
I første omgang er det den gamle modellen Saab 9-3 som skal bygges, og den blir svært lik den som ble produsert før konkursen. Men neste år skal det komme en utgave med elektrisk drift, og den blir annerledes.
De komponentene som General Motors har lisens på i den gamle 9-3 kan ikke brukes, og erstattes med nye deler fra andre leverandører. Det er ikke kjent hvem som skal levere motorer til 9-3, men Östlund sier til Automotive News at det blir en bensinmotor med turbo.
Talsmannen forteller også at Europa og Kina blir de viktigste markedene ved salgsstart. Men det skal også være aktuelt å selge biler i USA.
Saab er eid av det Hong Kong-baserte firmaet National Electric Vehicle Sweden. Bedriften planlegger også å fortsette utviklingen av en plattform som skulle brukes til neste generasjon av 9-3, før konkursen satte en stopper for arbeidet. Men 20 prosent av komponentene må byttes ut, ettersom de er bundet opp mot lisenser fra Saabs tidligere eier General Motors.
Denne såkalte Phoenix-plattformen er fleksibel, og kan brukes til ulike segmenter og størrelser. Hvilken vei Saab velger å gå med Phoenix-plattformen er ikke bestemt ennå, sier Östlund til Automotive News. Noen detaljert tidsplan foreligger heller ikke.
Etter konkursen i 2011 var det ikke mange som hadde tro på at Saab ville komme tilbake, men ifølge bransjebladet Automotive News skal fabrikken i Trollhättan være klar til igjen å produsere biler. - Fabrikken er i praksis klar til å å begynne å bygge Saab 9-3, sier talsmann Mikael Östlund til bladet, og legger til: - Det er mulig å starte produksjonen senere i år.
I første omgang er det den gamle modellen Saab 9-3 som skal bygges, og den blir svært lik den som ble produsert før konkursen. Men neste år skal det komme en utgave med elektrisk drift, og den blir annerledes.
De komponentene som General Motors har lisens på i den gamle 9-3 kan ikke brukes, og erstattes med nye deler fra andre leverandører. Det er ikke kjent hvem som skal levere motorer til 9-3, men Östlund sier til Automotive News at det blir en bensinmotor med turbo.
Talsmannen forteller også at Europa og Kina blir de viktigste markedene ved salgsstart. Men det skal også være aktuelt å selge biler i USA.
Saab er eid av det Hong Kong-baserte firmaet National Electric Vehicle Sweden. Bedriften planlegger også å fortsette utviklingen av en plattform som skulle brukes til neste generasjon av 9-3, før konkursen satte en stopper for arbeidet. Men 20 prosent av komponentene må byttes ut, ettersom de er bundet opp mot lisenser fra Saabs tidligere eier General Motors.
Denne såkalte Phoenix-plattformen er fleksibel, og kan brukes til ulike segmenter og størrelser. Hvilken vei Saab velger å gå med Phoenix-plattformen er ikke bestemt ennå, sier Östlund til Automotive News. Noen detaljert tidsplan foreligger heller ikke.