Porsche bekrefter fire sylindere
Porsche-sjefen bekrefter at neste Cayman og Boxster får en helt nyutviklet turbomotor.
Porsche har nettopp vist frem de nye GTS-versjonene av Cayman og Boxster med mer effekt fra boksersekseren. Men neste generasjon av Porsches "innstegsmodeller" kan i stedet få en firesylindret motor med turbo.
Det har lenge gått rykter om at Porsche vil gi etter for downsizingtrenden med mindre motorer og turbo. Nå har Porsche-sjefen Matthias Müller bekreftet ryktene.
Racerbilen Porsche 919 Hybrid har allerede nå en firesylindret motor, men i V-formasjon.
"Vi kommer til å fortsette downsizingstrategien og utvikle en ny firesylindret boksermotor som skal gjøre tjeneste i neste generasjon Boxster og Cayman," sier Müller.
Han avslører også at den firesylindrede turbomotoren får "opptil 400 hk". Boksersekseren i nåværende Cayman GTS har 340 hk.
Porsche er ikke den eneste eksklusive sportsbilprodusenten som bytter til turbo. Også Ferrari har kastet seg på downsizingtrenden med California T.
Det har lenge gått rykter om at Porsche vil gi etter for downsizingtrenden med mindre motorer og turbo. Nå har Porsche-sjefen Matthias Müller bekreftet ryktene.
Racerbilen Porsche 919 Hybrid har allerede nå en firesylindret motor, men i V-formasjon.
"Vi kommer til å fortsette downsizingstrategien og utvikle en ny firesylindret boksermotor som skal gjøre tjeneste i neste generasjon Boxster og Cayman," sier Müller.
Han avslører også at den firesylindrede turbomotoren får "opptil 400 hk". Boksersekseren i nåværende Cayman GTS har 340 hk.
Porsche er ikke den eneste eksklusive sportsbilprodusenten som bytter til turbo. Også Ferrari har kastet seg på downsizingtrenden med California T.
Denne saken ble første gang publisert 24/03 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.