Peugeot 308 SW blir gjerrigst i klassen

Motoralternativene til Peugeot 308 SE er offisielle. Den ser ut til å bli svært gjerrig.

Først publisert Sist oppdatert
Peugeot har sluppet fra seg mer informasjon om den nye 308 SE, fordi bilutstillingen i Geneve nærmer seg. Akkurat som andre bilprodusenter må Peugeot tilpasse seg skjerpede miljøkrav i utslippsnormen Euro 6. Det betyr nye eller moderniserte motorer.

PureTech er navnet på den nye familien av tresylindrede motorer. De skal alle få turbo, og er laget for å gi et bredt og sterkt bånd av dreiemoment i det området man oftest kjører, altså mellom 1500 og 3500 o/min.

Først ut til Peugeot 308 SW er 1,2 PureTech med 130 hk og 230 Nm. CO2-utslippet i 208 SW er 109 g/km, og det er 21 gram mindre enn en firesylindret bensinmotor med tilsvarende effekt.
Senere kommer også 1,2 PureTech med 110 hk, men for den har vi ingen CO2-opplysninger ennå.

BlueHDi er samlebetegnelsen for Peugeots nye dieselmotorer, der de kombinerer SCR-katalysator og partikkelfilter for å redusere nitrogenoksider, den tøffeste utfordringen i Euro 6. Nye 1,6 BlueHDi gir 120 hk og 300 Nm fra 1750 km/t. Med manuell girkasse blir CO2-utslippet her bare 85 gram per km, og dermed er Peugeots kompakte stasjonsvogn nede på tall som vi ellers oftest forbinder med hybrider og små bybiler.

Ellers kommer en 2,0 BlueHDi med 150 hk og 370 Nm. Denne slipper ut 99 gram per km med manuell girkasse.