Peugeot 308 blir lettere
Peugeot viser frem den nye kompaktbilen 308 i forkant av bilutstillingen i Frankfurt. Den har slanket seg med 140 kg.
Peugeot har nylig vist bildene av den neste generasjonen av 308, som skal komme i salg denne høsten. Dette er en konkurrent til blant andre VW Golf og Toyota Auris, og som mange andre fornyede bilmodeller har også 308 gått ned i vekt. Den neste generasjonen skal veie opptil 140 kg mindre enn dagens utgave, avhengig av motor og utstyr. Dermed skal 308 bruke mindre drivstoff, ettersom det krever mindre energi å dra på lavere vekt. 308 skal nå være den letteste bilen i sitt segment.
Samtidig skal den krympe med et par cm i lengden, og den nye versjonen skal måle 4,25 cm i lengden. Samtidig skal den ha mer bagasjeplass å by på, og den rommer nå 470 liter last. Det er 130 liter mer enn forgjengeren, men viktigere er det at erkekonkurrenten Golf har plass til 380 liter i sitt bagasjerom.
Basismotoren i 308 blir en tresylindret bensinmotor med slagvolum på 1,2 liter og 82 hk i effekt. Den skal bruke 0,5 liter bensin per mil. De to andre bensinmotorene som skal leveres til 308 yter henholdsvis 125 og 155 hk. I tillegg til de to bensinmotorene skal det også brukes dieselmotorer i 308, og da dreier det seg om to motorer med henholdsvis 92 og 115 hk. Den minste av dem skal ifølge Peugeot nøye seg med et snittforbruk på 0,36 liter per mil. Ekstra gjerrige dieselversjoner av Peugeot 308 skal nøye seg med et utslipp på 0,82 kg CO2 per km.
Klart tøffest i 308-familien blir 308 R, som skal utstilles som konseptbil i Frankfurt. Den har 270 hk fra en firesylindret bensinmotor, men hvorvidt den skal komme i produksjon er foreløpig ukjent.
Samtidig skal den krympe med et par cm i lengden, og den nye versjonen skal måle 4,25 cm i lengden. Samtidig skal den ha mer bagasjeplass å by på, og den rommer nå 470 liter last. Det er 130 liter mer enn forgjengeren, men viktigere er det at erkekonkurrenten Golf har plass til 380 liter i sitt bagasjerom.
Basismotoren i 308 blir en tresylindret bensinmotor med slagvolum på 1,2 liter og 82 hk i effekt. Den skal bruke 0,5 liter bensin per mil. De to andre bensinmotorene som skal leveres til 308 yter henholdsvis 125 og 155 hk. I tillegg til de to bensinmotorene skal det også brukes dieselmotorer i 308, og da dreier det seg om to motorer med henholdsvis 92 og 115 hk. Den minste av dem skal ifølge Peugeot nøye seg med et snittforbruk på 0,36 liter per mil. Ekstra gjerrige dieselversjoner av Peugeot 308 skal nøye seg med et utslipp på 0,82 kg CO2 per km.
Klart tøffest i 308-familien blir 308 R, som skal utstilles som konseptbil i Frankfurt. Den har 270 hk fra en firesylindret bensinmotor, men hvorvidt den skal komme i produksjon er foreløpig ukjent.