Nye BMW M3 og M4 klare
Her er de offisielle bildene av de nye M3 og M4, lekket en dag for tidlig.
Først i morgen, den 12. desember, skal BMW offisielt lansere den nye M3 (med fire dører) og M4 (todørs coupé). Men bildene har allerede lekket ut.
Tidligere i høst offentliggjorde BMW detaljene om bilene, som kommer i salg til våren. Våre tyske kolleger i bladet Sport Auto har snakket med utviklingssjef Albert Biermann, som blant annet fortalte om den nye turbomotoren.
- Ingen annen M-modell er utviklet så gjennomgående for å brukes på bane som de nye M3 og M4. Det har ikke dreid seg om å øke effekten, men om å senke vekten og skape et enhetlig konsept, sier Biermann.
BMW M4 får samme aktive diffbrems og sjutrinns dobbelclutchgirkasse som M5 og M6. Den sekstrinns manuelle girkassen er hentet fra den gamle 1-serie M Coupé, men er modifisert, og veier nå tolv kg mindre.
Også styringen er lettere. Den hydrauliske styringen er erstattet av et elektrisk system som sparer tre kg. Biermann erkjenner at mange elektriske servoer mangler riktig følelse, men at vektreduksjonen til slutt avgjorde.
- Vi ville skape den beste elektriske servostyringen man kan kjøpe for penger, sier Biermann.
Den sekssylindrede motoren heter S55, og blir montert på samlebåndet i Steyr, ikke i München.
- Det ble tidlig bestemt at vi skulle forlate den gamle sugemotoren. En M3-motor blir brukt for fullt i bare fem prosent av bilens levetid. Resten av tiden er en turbomotor mer effektiv og gir bedre ytelser, avslutter Biermann.
Tidligere i høst offentliggjorde BMW detaljene om bilene, som kommer i salg til våren. Våre tyske kolleger i bladet Sport Auto har snakket med utviklingssjef Albert Biermann, som blant annet fortalte om den nye turbomotoren.
- Ingen annen M-modell er utviklet så gjennomgående for å brukes på bane som de nye M3 og M4. Det har ikke dreid seg om å øke effekten, men om å senke vekten og skape et enhetlig konsept, sier Biermann.
BMW M4 får samme aktive diffbrems og sjutrinns dobbelclutchgirkasse som M5 og M6. Den sekstrinns manuelle girkassen er hentet fra den gamle 1-serie M Coupé, men er modifisert, og veier nå tolv kg mindre.
Også styringen er lettere. Den hydrauliske styringen er erstattet av et elektrisk system som sparer tre kg. Biermann erkjenner at mange elektriske servoer mangler riktig følelse, men at vektreduksjonen til slutt avgjorde.
- Vi ville skape den beste elektriske servostyringen man kan kjøpe for penger, sier Biermann.
Den sekssylindrede motoren heter S55, og blir montert på samlebåndet i Steyr, ikke i München.
- Det ble tidlig bestemt at vi skulle forlate den gamle sugemotoren. En M3-motor blir brukt for fullt i bare fem prosent av bilens levetid. Resten av tiden er en turbomotor mer effektiv og gir bedre ytelser, avslutter Biermann.
Denne saken ble første gang publisert 11/12 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.