Neste Mercedes C-klasse offisiell
C-klasse blir rommeligere, lettere, mer luksuriøs og mer teknologisk.
Større, men lettere? Jo da, det er mulig, så lenge vi holder oss til den nye generasjonen av C-klassen. Konkurrentene, Audi A4 og BMW 3-serie, har vokst ved hvert generasjonsskifte, og derfor er det nødvendig også for C-klassen å bli større.
C-klassen blir 4686 mm lang (+ 95 mm) og 1810 mm bred (+ 40 mm). Høyden er senket med fem millimeter, og måler nå 1442 mm. Akselavstanden har vokst kraftig for å redusere overhengene og øke plassen, og her er forlengelsen 80 mm.
Passasjerene bak har fått 2,5 cm større beinplass, og bagasjeplassen har vokst med fem liter til 480 liter.
At Mercedes C-klasse kan øke i størrelse har ikke bare med konkurransen å gjøre. Den nye forhjulsdrevne plattformen til A-klassen, B-klassen og CLA har gjort det mulig for C-klassen å vokse en del. De som synes at C-klassen blir for stor, kan nå velge CLA i stedet.
Mercedes oppgir at det selvbærende karosseriet i den nye generasjonen C-klasse er 50 prosent aluminium, noe som sammen med andre tiltak har fått vekten ned med omtrent 100 kg sammenlignet med dagens C-klasse.
Utseendemessig ser vi store likheter med S-klassen, og den nylig ansiktsløftede E-klassen.
Tradisjonelle stålfjærer er standard på nye C-klasse, men for første gang i mellomklassen kan man velge luftfjæring i stedet.
I starten har bilen tre motoralternativer. Dieselmotoren får 170 hk, mens de to bensinmotorene får henholdsvis 156 og 184 hk. Snart kommer det flere muligheter til. Sekstrinns manuell girkasse eller sjutrinns automat kan velges. Senere kommer det en nitrinns automat og firehjulsdrift.
Blant de motorene som kommer er det en 1,6-liters dieselfirer som ligger under 100 g/km i CO2-utslipp. En 2,1-liters diesel kan få over 200 hk.
En mengde ulike hjelpesystemer er på plass, og den nye C-klassen kan blant annet kjøre selv i køtrafikk ved å både holde avstand og bli stående riktig i sin fil, det som kalles Intelligent Drive.
C-klassen blir 4686 mm lang (+ 95 mm) og 1810 mm bred (+ 40 mm). Høyden er senket med fem millimeter, og måler nå 1442 mm. Akselavstanden har vokst kraftig for å redusere overhengene og øke plassen, og her er forlengelsen 80 mm.
Passasjerene bak har fått 2,5 cm større beinplass, og bagasjeplassen har vokst med fem liter til 480 liter.
At Mercedes C-klasse kan øke i størrelse har ikke bare med konkurransen å gjøre. Den nye forhjulsdrevne plattformen til A-klassen, B-klassen og CLA har gjort det mulig for C-klassen å vokse en del. De som synes at C-klassen blir for stor, kan nå velge CLA i stedet.
Mercedes oppgir at det selvbærende karosseriet i den nye generasjonen C-klasse er 50 prosent aluminium, noe som sammen med andre tiltak har fått vekten ned med omtrent 100 kg sammenlignet med dagens C-klasse.
Utseendemessig ser vi store likheter med S-klassen, og den nylig ansiktsløftede E-klassen.
Tradisjonelle stålfjærer er standard på nye C-klasse, men for første gang i mellomklassen kan man velge luftfjæring i stedet.
I starten har bilen tre motoralternativer. Dieselmotoren får 170 hk, mens de to bensinmotorene får henholdsvis 156 og 184 hk. Snart kommer det flere muligheter til. Sekstrinns manuell girkasse eller sjutrinns automat kan velges. Senere kommer det en nitrinns automat og firehjulsdrift.
Blant de motorene som kommer er det en 1,6-liters dieselfirer som ligger under 100 g/km i CO2-utslipp. En 2,1-liters diesel kan få over 200 hk.
En mengde ulike hjelpesystemer er på plass, og den nye C-klassen kan blant annet kjøre selv i køtrafikk ved å både holde avstand og bli stående riktig i sin fil, det som kalles Intelligent Drive.