Neste 5-serie får tre sylindere

Neste generasjon av BMW 5-serie er under utvikling. Den får en grundig slankekur.

Først publisert Sist oppdatert
Illustrasjoner: Schulte Design

Selv om nykomlinger som 2-serie Active Tourer og elbilen i3 blir stadig viktigere for å lokke nye kunder til BMW, er det fortsatt 3-serien og 5-serien som er merkets storselgere. Derfor er det viktig at alle detaljer er riktige når 5-serien skal byttes ut.

Takket være vår illustratør Christian Schulte kan vi vise de første datagenererte bildene av neste 5-serie. Som vi kan se blir det ikke tale om noen designrevolusjon, men forandringene er større enn det kan se ut som. I fronten får 5-serien enda bredere "nyrer", smalere lykter og nye bretter på panseret. Kromdetaljene i grillen kjenner vi igjen fra resten av modellprogrammet.

Men det er også mange små endringer som sammen skal senke luftmotstanden - det er viktig for å også senke forbruket og utslippet.
Bak de fremre hjulhusene er det eksempelvis en "luftgardin", eller Air Curtain, som motvirker turbulens i hjulhusene.

5-serien blir ikke merkbart større, men likevel skal plassen til både passasjerer og bagasje blir større. Teknikken utnytter plassen på en bedre måte.

Dessuten blir 5-serien drøyt 100 kg lettere enn dagens femmer, takket være utstrakt bruk av aluminium, karbonfiber og magnesium. Det innebærer at egenvekten for 520i havner på 1570 kg.

Neste 5-serien får også ta del av samme motorer som resten av BMW-modellene. Det innebærer tre-, fire- og sekssylindrede motorer, der hver sylinder har et volum på 500 ccm. Dermed får motorene slagvolum på 1,5, 2,0 og 3,0 liter.

Bensin- og dieselmotorene deler også rundt 60 prosent av komponentene, noe som gjør dem billigere å lage.