Nå må du sjekke hjulene
Det slurves med å feste hjulbolter.
Det slurves med å feste hjulbolter. Sjekker du dem ikke kan det få fatale konsekvenser.
I de to første ukene etter at sommerdekkene skulle være montert har 75 bilførere hatt behov for assistanse på grunn av løse hjulbolter eller at de har mistet hjulet under kjøring.
- Det er avgjørende å skru til hjulboltene med riktig moment. Strammer du dem for mye kan de knekke, og om du strammer dem for lite kan de løsne. Allerede etter noen få kilometer bør du sjekke at hjulboltene eller mutterne ikke er løse, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.
Slurver du med dekkskiftet kan det nemlig få alvorlige konsekvenser, og i perioden fra den åttende og til den 14 april fikk NAF inn meldinger om syv bilister som hadde mistet hjul under kjøring.
- Å miste et hjul under kjøring kan få fatale konsekvenser, advarer Engebretsen.
Selv om sommerdekkene nå skal være montert er det fortsatt lov til å kjøre med piggfrie vinterdekk. Det er likevel ikke noen god ide.
- Våre tester viser at piggfrie vinterdekk på våt asfalt har dårligere egenskaper enn selv de dårligste sommerdekkene. For trafikksikkerheten er det viktig å ha gode sommerdekk på bilen, sier Engebretsen.
Tester som er gjort viser at man i 50 kilometer i timen ved 20 varmegrader har 14,5 meter lengre bremsestrekning med piggfrie vinterdekk enn med sommerdekk.
- Dette viser med all tydelighet at varmegradene er vinterdekkenes største fiende. Det er fullt lovlig å kjøre med disse dekkene, men det anbefales ikke av hensyn til egen og andres sikkerhet, sier Engebretsen.
I de to første ukene etter at sommerdekkene skulle være montert har 75 bilførere hatt behov for assistanse på grunn av løse hjulbolter eller at de har mistet hjulet under kjøring.
- Det er avgjørende å skru til hjulboltene med riktig moment. Strammer du dem for mye kan de knekke, og om du strammer dem for lite kan de løsne. Allerede etter noen få kilometer bør du sjekke at hjulboltene eller mutterne ikke er løse, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.
Slurver du med dekkskiftet kan det nemlig få alvorlige konsekvenser, og i perioden fra den åttende og til den 14 april fikk NAF inn meldinger om syv bilister som hadde mistet hjul under kjøring.
- Å miste et hjul under kjøring kan få fatale konsekvenser, advarer Engebretsen.
Selv om sommerdekkene nå skal være montert er det fortsatt lov til å kjøre med piggfrie vinterdekk. Det er likevel ikke noen god ide.
- Våre tester viser at piggfrie vinterdekk på våt asfalt har dårligere egenskaper enn selv de dårligste sommerdekkene. For trafikksikkerheten er det viktig å ha gode sommerdekk på bilen, sier Engebretsen.
Tester som er gjort viser at man i 50 kilometer i timen ved 20 varmegrader har 14,5 meter lengre bremsestrekning med piggfrie vinterdekk enn med sommerdekk.
- Dette viser med all tydelighet at varmegradene er vinterdekkenes største fiende. Det er fullt lovlig å kjøre med disse dekkene, men det anbefales ikke av hensyn til egen og andres sikkerhet, sier Engebretsen.
Denne saken ble første gang publisert 15/05 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.