Men Saab var ikke død
Etter to år i dvale skal fabrikken i Trollhättan snart i aksjon igjen.
Etter at den svenske bilprodusenten Saab gikk konkurs i 2011har det vært stille rundt merket, som nå er eid av kinesisk-israelske Nevs. Men nå jobbes det intenst med å få i gang produksjonen av Saab 9-3 i svenske Trollhättan igjen. Og det er ikke en ny versjon av bilen, men den samme som gikk ut av produksjon for to år siden.
Ifølge Nevs er det en viss etterspørsel etter bilen, og hvis det er mulig å nå salgsmålene vil den gi ekstra kapital til nye Saab. 9-3 ble introdusert i 2002, så det er en 11 år gammel konstruksjon som skal settes i produksjon igjen.
Saab 9-3 skal danne grunnlaget for den første elektriske bilen fra Nevs, men ettersom den ikke kan bære utviklingskostnadene, ble det besluttet å gjenoppta produksjonen av 9-3 med konvensjonell teknikk. Først lanseres altså Saab 9-3 med vanlig forbrenningsmotor, og senere med elektrisk drift.
Det er ikke mye som gjenstår før bilen kan komme i produksjon, opplyser Mikael Östlund, pressesjef hos Nevs, til auto motor og sport:
- Når vi har sikret leveranse av alle delene kan vi bestemme når produksjonen av Saab 9-3 med konvensjonell drivlinje kan komme i gang, sier han.
Trolig dreier det meste seg om prisforhandlinger på dette stadiet, for det som gjelder motor og girkasser er ganske sikkert på plass.
Nøyaktig hvilke motorer som skal sitte under panseret på Saab 9-3 når den lanseres er ikke klart.
- Vi presenterer det når vi lanserer produktet, sier Östlund.
Trolig vil ikke GM, den forrige eieren, gi slipp på sine motorer og girkasser til en produsent som vil lage biler i Kina. Hvis 9-3 skal få bensinmotor, har trolig Nevs funnet en annen leverandør. Eventuelt kan det dreie seg utelukkende om dieselmotorer, og i så fall antar vi at Nevs vil optimere Fiats 1,9 JTD-motor til å oppfylle kravene i utslippsnormen Euro 6.
Det er etter alt å dømme ikke lenge før produksjonen kommer i gang igjen i Saab-fabrikken i Trollhättan. Derfor skal det nå ansettes nytt personale.
- Fabrikken er startklar. Den er godt vedlikeholdt, og vi testkjører den stadig. Vi skal bare rekruttere mer produksjonspersonale, sier Östlund.
Nevs' søsterbedrift Beijing National Battery Technology bygger nå enda en fabrikk i Kina. Den skal kunne produsere seks ganger mer enn den nåværende fabrikken, og skal også lage batteriene til de fremtidige elbilene fra Saab.
Ifølge Nevs er det en viss etterspørsel etter bilen, og hvis det er mulig å nå salgsmålene vil den gi ekstra kapital til nye Saab. 9-3 ble introdusert i 2002, så det er en 11 år gammel konstruksjon som skal settes i produksjon igjen.
Saab 9-3 skal danne grunnlaget for den første elektriske bilen fra Nevs, men ettersom den ikke kan bære utviklingskostnadene, ble det besluttet å gjenoppta produksjonen av 9-3 med konvensjonell teknikk. Først lanseres altså Saab 9-3 med vanlig forbrenningsmotor, og senere med elektrisk drift.
Det er ikke mye som gjenstår før bilen kan komme i produksjon, opplyser Mikael Östlund, pressesjef hos Nevs, til auto motor og sport:
- Når vi har sikret leveranse av alle delene kan vi bestemme når produksjonen av Saab 9-3 med konvensjonell drivlinje kan komme i gang, sier han.
Trolig dreier det meste seg om prisforhandlinger på dette stadiet, for det som gjelder motor og girkasser er ganske sikkert på plass.
Nøyaktig hvilke motorer som skal sitte under panseret på Saab 9-3 når den lanseres er ikke klart.
- Vi presenterer det når vi lanserer produktet, sier Östlund.
Trolig vil ikke GM, den forrige eieren, gi slipp på sine motorer og girkasser til en produsent som vil lage biler i Kina. Hvis 9-3 skal få bensinmotor, har trolig Nevs funnet en annen leverandør. Eventuelt kan det dreie seg utelukkende om dieselmotorer, og i så fall antar vi at Nevs vil optimere Fiats 1,9 JTD-motor til å oppfylle kravene i utslippsnormen Euro 6.
Det er etter alt å dømme ikke lenge før produksjonen kommer i gang igjen i Saab-fabrikken i Trollhättan. Derfor skal det nå ansettes nytt personale.
- Fabrikken er startklar. Den er godt vedlikeholdt, og vi testkjører den stadig. Vi skal bare rekruttere mer produksjonspersonale, sier Östlund.
Nevs' søsterbedrift Beijing National Battery Technology bygger nå enda en fabrikk i Kina. Den skal kunne produsere seks ganger mer enn den nåværende fabrikken, og skal også lage batteriene til de fremtidige elbilene fra Saab.
Denne saken ble første gang publisert 18/04 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.