Lufthybrid kommer i 2016
Peugeot og Citroën har laget en hybrid som har en lufttank i stedet for batterier. Fordelene skal være at den er billigere å bygge og vedlikeholde.
Det blir nok en stund til vi får se biler som bare går på luft eller vann, men det nye konseptet fra PSA (Peugeot/Citroën) gir en pekepinn på hva slags teknologi vi bruker i fremtiden. Den luftdrevne hybridløsningen er utviklet i samarbeid med Bosch, og bruker en liten bensinmotor i forbrenningsdelen. Det såkalte Air Matic-konseptet er et forholdsvis enkelt system av tanker og rør. Tankene inneholder trykkluft, og ved behov slippes luften inn i en hydraulisk motor som kan drive bilen enten alene eller sammen med bensinmotoren. Dermed skal en vanlig bil kunne komme ned i et forbruk på 0,3 liter bensin per mil.
Når bilen bremser eller kjører med bensinmotoren blir lufttanken fylt opp igjen.
Det er særlig i lave hastigheter at det luftdrevne systemet vil komme til sin rett, for da kan bilen gå på bare trykkluft. PSA oppgir at mellom 60 og 80 prosent av typisk bykjøring skal kunne gjøres med bare luftdrift.
Fordelen med dette systemet skal være at det er rimelig å bygge og vedlikeholde sammenlignet med elektrisk hybrider. Derfor kan lufthybrider passe godt for markeder som Kina og Russland. Foreløpig er denne hybridtypen tiltenkt småbiler, og skal ikke øke bilens vekt med mer enn 100 kg.
Det skal fortsatt være mange utfordringer som gjenstår med å få systemet klart til produksjon, men den første lufthybriden fra PSA kommer i salg i 2016, oppgir konsernet.
Det har kommet stadig flere hybrider på veien de siste årene, og særlig Toyota/Lexus har ledet an i utviklingen.
Når bilen bremser eller kjører med bensinmotoren blir lufttanken fylt opp igjen.
Det er særlig i lave hastigheter at det luftdrevne systemet vil komme til sin rett, for da kan bilen gå på bare trykkluft. PSA oppgir at mellom 60 og 80 prosent av typisk bykjøring skal kunne gjøres med bare luftdrift.
Fordelen med dette systemet skal være at det er rimelig å bygge og vedlikeholde sammenlignet med elektrisk hybrider. Derfor kan lufthybrider passe godt for markeder som Kina og Russland. Foreløpig er denne hybridtypen tiltenkt småbiler, og skal ikke øke bilens vekt med mer enn 100 kg.
Det skal fortsatt være mange utfordringer som gjenstår med å få systemet klart til produksjon, men den første lufthybriden fra PSA kommer i salg i 2016, oppgir konsernet.
Det har kommet stadig flere hybrider på veien de siste årene, og særlig Toyota/Lexus har ledet an i utviklingen.