- Livsfarlig
En ny undersøkelse viser at det slurves med å legge om til sommerdekk blant de som om vinteren kjører med piggfrie vinterdekk. Trenden er livsfarlig.
- Å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren kan rett og slett være livsfarlig, sier Frank Larsen hos Continental Dekk Norge.
For på en fersk undersøkelse som Infact har gjort for dekkimportøren svarer 22,9 prosent at de minst en gang i livet har kjørt en hel sommer med piggfrie vinterdekk. Forskning og uavhengige dekktester, viser nemlig at piggfrie vinterdekk har svært dårlige egenskaper på sommerføre.
- Vinterdekk er ikke laget for sommertemperaturer. Dekkene får en lengre bremselengde enn sommerdekk og man svekker også bilens andre kjøreegenskaper, sier Dr. Andreas Topp som er sjef for vinterdekksutvikling hos Continental.
- Ved brems fra 100 kilometer i timen hadde bilen med piggfrie vinterdekk fortsatt 59 kilometer i timen, når bilen med sommerdekk stod stille. Dette er alarmerende tall, sier Larsen.
Men det er ikke bare bremselengdene som blir dårligere med piggfrie vinterdekk på sommerføre.
- Vi har målt rundt 15 prosent dårligere styrepresisjon. I en unnamanøver hvor sommerdekkene ikke vil ha noen problemer i 80 kilometer i timen, vil de piggfrie vinterdekkene få problemer i 70 kilometer i timen, sier Topp.
Også selv om du bare bruker bilen i byen er piggfrie vinterdekk et dårlig valg. For ikke bare slites de raskere enn sommerdekk, men rullemotstanden er også høyere. På varme dager kan rullemotstanden være opp til 15 prosent mer enn på sommerdekk, det betyr også at bilens forbruk øker betydelig.
For på en fersk undersøkelse som Infact har gjort for dekkimportøren svarer 22,9 prosent at de minst en gang i livet har kjørt en hel sommer med piggfrie vinterdekk. Forskning og uavhengige dekktester, viser nemlig at piggfrie vinterdekk har svært dårlige egenskaper på sommerføre.
- Vinterdekk er ikke laget for sommertemperaturer. Dekkene får en lengre bremselengde enn sommerdekk og man svekker også bilens andre kjøreegenskaper, sier Dr. Andreas Topp som er sjef for vinterdekksutvikling hos Continental.
- Ved brems fra 100 kilometer i timen hadde bilen med piggfrie vinterdekk fortsatt 59 kilometer i timen, når bilen med sommerdekk stod stille. Dette er alarmerende tall, sier Larsen.
Men det er ikke bare bremselengdene som blir dårligere med piggfrie vinterdekk på sommerføre.
- Vi har målt rundt 15 prosent dårligere styrepresisjon. I en unnamanøver hvor sommerdekkene ikke vil ha noen problemer i 80 kilometer i timen, vil de piggfrie vinterdekkene få problemer i 70 kilometer i timen, sier Topp.
Også selv om du bare bruker bilen i byen er piggfrie vinterdekk et dårlig valg. For ikke bare slites de raskere enn sommerdekk, men rullemotstanden er også høyere. På varme dager kan rullemotstanden være opp til 15 prosent mer enn på sommerdekk, det betyr også at bilens forbruk øker betydelig.
Denne saken ble første gang publisert 23/05 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.