Lang vei til kinesisk Saab

Saabs nye eier planlegger å lage 400 000 biler i året, men har ennå ikke lisens til å produsere biler i Kina.

Først publisert Sist oppdatert
Saab ble i september i fjor kjøpt av kinesiske NEVS, som ikke har lisens til å produsere biler i landet. Kinesiske myndigheter deler ikke lenger ut slike lisenser, men NEVS må ha en for å kunne produsere Saab i Kina. Firmaets sjef, Kai Johan Jiang, sier i et intervju med  kinesiske Auto Business at han undersøker muligheten for å starte et joint venture med et lokalt firma som har en slik lisens.

Den kinesiske byen Qingdao eier en stor aksjepost i NEVS (National Electric Vehicle Sweden), etter å ha investert omtrent to milliarder kroner. Det er i Qingdao at de kinesiske Saabene skal bygges, men det skal også lages biler for det europeiske markedet i svenske Trollhättan.

Planen er å lage biler i Kina for å slippe importtollen. Den nye fabrikken skal ha en kapasitet på 400 000 biler årlig, og først ut blir trolig en elbil som lanseres i starten av 2014.

Jiang forsvarer målet om å selge 400 000 Saaber i året ved å vise til at Shandong-provinsen har en markedskapasitet som er ti ganger så stor som hele Sveriges. NEVS vil også lage biler som fyller kinesiske myndigheters krav til tjenestebiler for statsansatte. Dette innebærer at de skal koste under 180000 yuan (ca. 150 000 kroner) og ha et slagvolum på under 1,8 liter eller drives med strøm.

Det amerikanske firmaet GM, som eide Saab før, satte foten ned for at Saab kunne kjøpes av kinesiske Youngman, men godkjente et salg til NEVS. Jiang sier til Auto Business at grunnen er at GMs ledelse hadde følelsesmessige bånd til Saab, og ville at merket skulle få de rette eierne.