Jaguar XFR-S Sportbrake offisiell
Jaguar kommer med en superstasjonsvogn som skal utfordre Audi RS6.
Stasjonsvogna XFR-S Sportbrake skal presenteres offisielt på bilutstillingen i Geneve, og dermed tar Jaguar kampen opp mot de andre superstasjonsvognene Audi RS6 og Mercedes E 63 AMG.
Jaguar XFR-S Sportbrake har samme V8-motor på fem liter med kompressor som sedanen. Effekten ligger på 550 hk, og dreiemomentet på 680 Nm. Akselerasjonen til 100 km/t skal gå på 4,6 sekunder, toppfarten er 300 km/t og det oppgitte forbruket skal være 1,28 liter per mil.
Akkurat som andre Jaguar-modeller får XFR-S en åttetrinns automatkasse. Nå har den et system som kalles Quickshift, hentet fra F-Type, som skal gi raskere girskift. Girkassen kan gi mellomgass ved nedgiringer i sportsmodus, og har dessuten en funksjon som sørger for at den holder riktig gir ved utgangen av en sving.
For å håndtere den høyere vekten på bakakselen har Jaguar XFR-S Sportbrake fått litt hardere fjæring. Også de adaptive støtdemperne og den elektronisk styrte diffbremsen er tilpasset stasjonsvogna.
For å få stopp på ekvipasjen har XFR-S Sportbrake 380-millimetersskiver foran og 376 mm bak. Bremsene får ekstra kjøling takket være luftekanaler under bilen.
Jaguar XFR-S Sportbrake kommer i salg i april.
Jaguar XFR-S Sportbrake har samme V8-motor på fem liter med kompressor som sedanen. Effekten ligger på 550 hk, og dreiemomentet på 680 Nm. Akselerasjonen til 100 km/t skal gå på 4,6 sekunder, toppfarten er 300 km/t og det oppgitte forbruket skal være 1,28 liter per mil.
Akkurat som andre Jaguar-modeller får XFR-S en åttetrinns automatkasse. Nå har den et system som kalles Quickshift, hentet fra F-Type, som skal gi raskere girskift. Girkassen kan gi mellomgass ved nedgiringer i sportsmodus, og har dessuten en funksjon som sørger for at den holder riktig gir ved utgangen av en sving.
For å håndtere den høyere vekten på bakakselen har Jaguar XFR-S Sportbrake fått litt hardere fjæring. Også de adaptive støtdemperne og den elektronisk styrte diffbremsen er tilpasset stasjonsvogna.
For å få stopp på ekvipasjen har XFR-S Sportbrake 380-millimetersskiver foran og 376 mm bak. Bremsene får ekstra kjøling takket være luftekanaler under bilen.
Jaguar XFR-S Sportbrake kommer i salg i april.
Denne saken ble første gang publisert 26/02 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.