Ingen tresylinder fra Mercedes
Små tresylindrede motorer er ikke noe for Mercedes, i hvert fall ikke i de store modellene.
Downsizing er bilverdenens heteste moteord, og nesten alle produsentene vil henge seg på. Den nyeste trenden er tresylindrede motorer, som takket være overlading kan være både sterke og gjerrige, i hvert fall på papiret. I virkeligheten vet vi at de små motorene må jobbe hardt, særlig i store biler, slik at de faktisk gir høyere forbruk.
Nå lover sjefen for motorutvikling hos Mercedes at tresylindrede motorer overhodet ikke skal brukes i merkets større modeller. Derimot dukker de opp i flere småbiler fremover.
- Vi har sett på tresylindrede motorer, men det blir altfor mange kompromisser, sier Bernhard Heil til britiske Autocar, og mener at en tresylindret motor ikke har samme sofistikasjon som en større motor. Samtidig blir ikke forbrukssenkingen stor nok.
Dermed gjør Mercedes det motsatte av BMW, som planlegger tresylindrede motorer i mange nye modeller. Ifølge Heil har Mercedes eksperimentert med tre sylindere, men mye vibrasjoner i lav fart og relativt høyt forbruk gjorde at testene ble stoppet. Vibrasjonene kan unngås ved å bruke balanseaksler, men det koster og veier mer.
Løsningen blir i stedet å "gire opp" motorene. Bernhard Heil snakker om "downspeeding" i stedet for downsizing, og her spiller Mercedes' nye nitrinns automatkasse en viktig rolle. Den senker turtallet, og dermed også forbruket. Girkassen skal lanseres i utvalgte modeller senere i år.
Nå lover sjefen for motorutvikling hos Mercedes at tresylindrede motorer overhodet ikke skal brukes i merkets større modeller. Derimot dukker de opp i flere småbiler fremover.
- Vi har sett på tresylindrede motorer, men det blir altfor mange kompromisser, sier Bernhard Heil til britiske Autocar, og mener at en tresylindret motor ikke har samme sofistikasjon som en større motor. Samtidig blir ikke forbrukssenkingen stor nok.
Dermed gjør Mercedes det motsatte av BMW, som planlegger tresylindrede motorer i mange nye modeller. Ifølge Heil har Mercedes eksperimentert med tre sylindere, men mye vibrasjoner i lav fart og relativt høyt forbruk gjorde at testene ble stoppet. Vibrasjonene kan unngås ved å bruke balanseaksler, men det koster og veier mer.
Løsningen blir i stedet å "gire opp" motorene. Bernhard Heil snakker om "downspeeding" i stedet for downsizing, og her spiller Mercedes' nye nitrinns automatkasse en viktig rolle. Den senker turtallet, og dermed også forbruket. Girkassen skal lanseres i utvalgte modeller senere i år.
Denne saken ble første gang publisert 12/03 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.