Ikke ha på disse bak rattet
Ikke noen annen type skotøy er så trafikkfarlig å ha på seg når man kjører bil som flippflopper, viser en britisk undersøkelse.
Det er behagelig å ha på seg lett skotøy om sommeren, men en britisk undersøkelse publisert av forsikringsselskapet Sheila's Wheels viser at man bør legge flippfloppene igjen hjemme når man skal ut og kjøre. Én av ti innrømmer at de har fått foten sittende fast under en pedal på grunn av slikt fottøy, mens forsikringsselskapet har beregnet at bruken av de luftige plastsandalene kan føre til så mange som 1,4 millioner nestenulykker hvert år på britiske veier.
Tallene er basert på en spørreundersøkelse blant 1055 britiske bilister. En tredjedel av dem innrømmer å ha kjørt bil med flippflopper på beina. 27 prosent av dem sier også at dette fottøyet har gitt potensielt farlige situasjoner under kjøring, mens sju prosent sier at de har hatt en nestenulykker eller et sammenstøt på grunn av det sommerlige skotøyet.
Nesten 60 prosent av de spurte sier at de kjører bil med uegnet skotøy, mens 20 prosent fortsetter å kjøre bil med sko som har forårsaket uhell eller farlige situasjoner.
For kvinner skal flippflopper være enda farligere å kjøre med enn høyhælte sko, fordi de gjør det vanskelig å bremse effektivt. Simulatoreksperimenter viste at bremsingen tok 0,13 sekunder lenger tid med slike sko, noe som tilsvarer en 3,5 meter lenger bremselengde fra 100 km/t. Det tar også 0,04 sekunder å flytte foten fra gasspedalen til bremsen med flippflopper, mot 0,02 sekunder med høyhælte sko. Dessuten var trykket forsøkspersonen klarte å bruke på bremsepedalen lavere med flippflopper enn med andre typer fottøy.
Av de spurte svarte 20 prosent at de aldri hadde vurdert om skotøyet de har på under bilkjøring kunne ha innvirkning på trafikksikkerheten.
- Det er bekymringsverdig at så mange bilførere ikke vet at fottøyet de har på seg bak rattet har betydning for sikkerheten, sier Jacky Brown fra Sheila's Wheels i en pressemelding. - Millioner av bilførere tror de kan kjøre trygt, men innser ikke hvor uegnet flippflopper er før det er for sent, noe som setter både dem selv og andre i fare.
Men noen er oppmerksomme på problemet. 36 prosent av britiske kvinner oppbevarer et par kjøresko i bilen, mot tolv prosent av menn.
Tallene er basert på en spørreundersøkelse blant 1055 britiske bilister. En tredjedel av dem innrømmer å ha kjørt bil med flippflopper på beina. 27 prosent av dem sier også at dette fottøyet har gitt potensielt farlige situasjoner under kjøring, mens sju prosent sier at de har hatt en nestenulykker eller et sammenstøt på grunn av det sommerlige skotøyet.
Nesten 60 prosent av de spurte sier at de kjører bil med uegnet skotøy, mens 20 prosent fortsetter å kjøre bil med sko som har forårsaket uhell eller farlige situasjoner.
For kvinner skal flippflopper være enda farligere å kjøre med enn høyhælte sko, fordi de gjør det vanskelig å bremse effektivt. Simulatoreksperimenter viste at bremsingen tok 0,13 sekunder lenger tid med slike sko, noe som tilsvarer en 3,5 meter lenger bremselengde fra 100 km/t. Det tar også 0,04 sekunder å flytte foten fra gasspedalen til bremsen med flippflopper, mot 0,02 sekunder med høyhælte sko. Dessuten var trykket forsøkspersonen klarte å bruke på bremsepedalen lavere med flippflopper enn med andre typer fottøy.
Av de spurte svarte 20 prosent at de aldri hadde vurdert om skotøyet de har på under bilkjøring kunne ha innvirkning på trafikksikkerheten.
- Det er bekymringsverdig at så mange bilførere ikke vet at fottøyet de har på seg bak rattet har betydning for sikkerheten, sier Jacky Brown fra Sheila's Wheels i en pressemelding. - Millioner av bilførere tror de kan kjøre trygt, men innser ikke hvor uegnet flippflopper er før det er for sent, noe som setter både dem selv og andre i fare.
Men noen er oppmerksomme på problemet. 36 prosent av britiske kvinner oppbevarer et par kjøresko i bilen, mot tolv prosent av menn.