Golf eller Octavia?
Det er ikke LaFerrari eller en Koenigsegg med gulldetaljer som er de viktigste nyhetene på bilutstillingen i Geneve. Sett med norske øyne er det lanseringen av VW Golf og Skoda Octavia stasjonsvogn. Men hvem av dem er best?
Den nye Skoda Octavia stasjonsvogn og den nye Volkswagen Golf stasjonsvogn vises begge på bilutstillingen i Geneve. Begge bilene er storselgere her hjemme, men hvem av dem har de beste løsningene?
Det er et interessant spørsmål, for teknisk er bilene så å si identiske. De deler begge den samme plattformen, internt kalles den MQB, og også motorer og girkasser har mange fellestrekk. For eksempel kommer sparemodellen av Golf, Bluemotion, til å ha et gjennomsnittlig forbruk på 0,33 liter per mil, mens Octavia Greenline ender opp med et forbruk på 0,34 liter på mila.
Dermed er det vel bare designet som skiller? Eller er det egentlig så enkelt?
Baksete
Vi begynner i baksetet. Skodas bil på messen har glasstak og har derfor ikke like god takhøyde som Golfen, men likevel er takhøyden godkjent. Baksetet i Golfen er mer komfortabelt. Man sitter noe høyere og har bedre lårstøtte, men forskjellen er marginal. Der Octavia tar revansje er på bedre beinplass, noe som ikke overrasker fordi Skodaen har lengre akselavstand enn hva Golfen har. Dermed føres arven fra Superb videre, og det er nettopp benplassen som gjør at Octavia vinner denne runden foran den nye Golf stasjonsvogn.
Bagasjerom
Begge bilene har vokst skikkelig. Ikke minst har Golfen det. I denne nye stasjonsvognen har bagasjeplassen økt med hele 20 prosent og den sluker nå 605 liter. Der er faktisk mer enn hva en Passat stasjonsvogn klarer. Men det holder likevel ikke, for Octavia sluker 610 liter bagasje, og den har også et trippelt lastegulv. Under bagasjeromsgulvet finner man nemlig nok et rom som strekker seg i hele bagasjerommets lengde og bredde - og under det igjen finnes det en diger balje. Det er med andre ord svært rommelig og godt med plass i Octavia. Like mye fleksibilitet kan ikke Golf skilte med. Den har bare en balje under bagasjeromsgulvet.
Ingen av bilene får helt slette bagasjeromsgulv når du legger ned baksetene, men kanter der hvor baksetene feller slipper man. Uten å ha målt det, og med messehallens forræderske lyskastere, forestiller jeg meg imidlertid at gulvet i Octaviaen er noe planere enn hva det er i Golf. Det skyldes i så fall at sitteputen i Skodaen er hakket lavere enn sitteputen i Golf, og at man dermed får dyttet seteryggen på baksetet lengre ned.
Begge bilene kan også leveres med et passasjersete foran som kan legges ned. Dermed har man muligheten til å få med lange gjenstander.
Igjen er det Octavia som stikker av med seieren. Den virker fiffigere og svelger mer.
Dermed er det også Octavia stasjonsvogn som stikker av med seieren i denne første duellen mellom de to. Men messehaller er en ting - den endelige bataljen står når vi samler begge bilene til en test. Det som imidlertid er klar er at disse to bilene har rykket så nærme både Passat og Superb at vi ikke helt skjønner hvem som skal ha behov for disse når den nye Golf stasjonsvogn og den nye Skoda Octavia stasjonsvogn lanseres senere i år.
Det er et interessant spørsmål, for teknisk er bilene så å si identiske. De deler begge den samme plattformen, internt kalles den MQB, og også motorer og girkasser har mange fellestrekk. For eksempel kommer sparemodellen av Golf, Bluemotion, til å ha et gjennomsnittlig forbruk på 0,33 liter per mil, mens Octavia Greenline ender opp med et forbruk på 0,34 liter på mila.
Dermed er det vel bare designet som skiller? Eller er det egentlig så enkelt?
Baksete
Vi begynner i baksetet. Skodas bil på messen har glasstak og har derfor ikke like god takhøyde som Golfen, men likevel er takhøyden godkjent. Baksetet i Golfen er mer komfortabelt. Man sitter noe høyere og har bedre lårstøtte, men forskjellen er marginal. Der Octavia tar revansje er på bedre beinplass, noe som ikke overrasker fordi Skodaen har lengre akselavstand enn hva Golfen har. Dermed føres arven fra Superb videre, og det er nettopp benplassen som gjør at Octavia vinner denne runden foran den nye Golf stasjonsvogn.
Bagasjerom
Begge bilene har vokst skikkelig. Ikke minst har Golfen det. I denne nye stasjonsvognen har bagasjeplassen økt med hele 20 prosent og den sluker nå 605 liter. Der er faktisk mer enn hva en Passat stasjonsvogn klarer. Men det holder likevel ikke, for Octavia sluker 610 liter bagasje, og den har også et trippelt lastegulv. Under bagasjeromsgulvet finner man nemlig nok et rom som strekker seg i hele bagasjerommets lengde og bredde - og under det igjen finnes det en diger balje. Det er med andre ord svært rommelig og godt med plass i Octavia. Like mye fleksibilitet kan ikke Golf skilte med. Den har bare en balje under bagasjeromsgulvet.
Ingen av bilene får helt slette bagasjeromsgulv når du legger ned baksetene, men kanter der hvor baksetene feller slipper man. Uten å ha målt det, og med messehallens forræderske lyskastere, forestiller jeg meg imidlertid at gulvet i Octaviaen er noe planere enn hva det er i Golf. Det skyldes i så fall at sitteputen i Skodaen er hakket lavere enn sitteputen i Golf, og at man dermed får dyttet seteryggen på baksetet lengre ned.
Begge bilene kan også leveres med et passasjersete foran som kan legges ned. Dermed har man muligheten til å få med lange gjenstander.
Igjen er det Octavia som stikker av med seieren. Den virker fiffigere og svelger mer.
Dermed er det også Octavia stasjonsvogn som stikker av med seieren i denne første duellen mellom de to. Men messehaller er en ting - den endelige bataljen står når vi samler begge bilene til en test. Det som imidlertid er klar er at disse to bilene har rykket så nærme både Passat og Superb at vi ikke helt skjønner hvem som skal ha behov for disse når den nye Golf stasjonsvogn og den nye Skoda Octavia stasjonsvogn lanseres senere i år.
Denne saken ble første gang publisert 03/03 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.