Fords nye luksusmerke heter Vignale

Ford lover å vaske bilen din gratis hvis du kjøper en Mondeo Vignale.

Først publisert Sist oppdatert
Ford vil lokke kunder bort fra de tradisjonelle luksusmerkene med en spesiell prestisjemodell av Mondeo. Mye krom i fronten, en eksklusiv lounge og gratis bilvask er virkemidlene.

Det nye luksusmerket skal hete Vignale, og er i praksis et eget utstyrsnivå som havner et hakk over dagens toppnivå Titanium X. På bilutstillingen i Frankfurt vil Ford vise frem en Mondeo Vignale som konseptbil for å undersøke hvordan publikum vil reagere på nyheten.

Konseptbilen Ford Mondeo Vignale skal se eksklusiv ut, med blant annet kromdetaljer i fronten, på dørhåndtakene og sidespeilene, større felger, Vignale-merker og LED-lykter. Inne i bilen skal det være spesielle skinntrekk til setene og trådløst nettverk. Bilen skal også skille seg fra andre av samme type ved ikke å ha noen synlige Mondeo-emblemer.

Men det er ikke først og fremst designdetaljene som skal få deg til å velge Vignale-versjonen. I stedet fokuserer Ford på selve eieropplevelsen, og tilbyr en spesiell kontaktperson for kjøperen, en Vignale-lounge hos utvalgte forhandlere og gratis bilvask i hele bilens levetid. Nøyaktig hvordan dette skal foregå i praksis er foreløping ikke kjent.

- En Ford fra Vignale-serien skal lokke kunder som har liten tid og som vil føle seg spesielle, sier Gaetaon Thorel, Fords salgsdirektør for Europa, i en pressemelding.

Hvis etterspørselen er der kan Ford også lansere Vignale-versjoner av flere modeller, som den nye S-Max. Men først ut er Mondeo, og den kommer i 2015.