Flere hybrider fra Toyota
Toyota har planer om å lansere 15 nye hybridbiler de neste par årene.
Toyota har planer om å lansere 15 helt nye eller oppgraderte hybridbiler frem til slutten av 2015. Produsenten har i dag 23 hybridmodeller i salg på verdensbasis, fordelt over de to merkene Toyota og Lexus.
Disse nye hybridene skal gi betydelig bedre drivstofføkonomi i en mer kompakt pakke, som også skal være lettere og billigere.
- På tre generasjoner har Toyota Prius forbedret sitt forbruk med ti prosent per generasjon i gjennomsnitt, sier Satoshi Ogiso fra Toyota i en pressemelding. Utfordringen om å fortsette å forbedre oss i samme tempo blir svært vanskelig, men dermed blir vi også mer motivert.
Den neste generasjonen av hybriden Prius skal få batterier med større energitetthet og elektromotorer som blir mer kompakte.
Særlig når det gjelder batterier skal Toyota drive omfattende utvikling, og forsker blant annet på batterier som inneholder litium og luft, i tillegg til ukonvensjonelle batterimaterialer som magnesium.
Toyota og dattermerket Lexus har solgt over fem millioner hybrider globalt, og dette skal tilsvare at CO2-utslippet er redusert med 34 millioner tonn. Etter Toyotas beregninger tilsvarer det at 4,8 millioner konvensjonelle biler har forsvunnet fra trafikken.
Det skal også være en hydrogenbil under utvikling, og den skal selv danne omdanne hydrogen til strøm og vann. Den skal settes i begrenset produksjon i 2015. Her skal brenselcelleteknologien være gjort så kompakt at den ikke stjeler plass fra passasjerene eller bagasjen. En slik hydrogenbil skal ha en rekkevidde på runst 70 mil når den kommer i produsjon. Den blir en sedanmodell som blir litt lenger enn en Avensis.
Disse nye hybridene skal gi betydelig bedre drivstofføkonomi i en mer kompakt pakke, som også skal være lettere og billigere.
- På tre generasjoner har Toyota Prius forbedret sitt forbruk med ti prosent per generasjon i gjennomsnitt, sier Satoshi Ogiso fra Toyota i en pressemelding. Utfordringen om å fortsette å forbedre oss i samme tempo blir svært vanskelig, men dermed blir vi også mer motivert.
Den neste generasjonen av hybriden Prius skal få batterier med større energitetthet og elektromotorer som blir mer kompakte.
Særlig når det gjelder batterier skal Toyota drive omfattende utvikling, og forsker blant annet på batterier som inneholder litium og luft, i tillegg til ukonvensjonelle batterimaterialer som magnesium.
Toyota og dattermerket Lexus har solgt over fem millioner hybrider globalt, og dette skal tilsvare at CO2-utslippet er redusert med 34 millioner tonn. Etter Toyotas beregninger tilsvarer det at 4,8 millioner konvensjonelle biler har forsvunnet fra trafikken.
Det skal også være en hydrogenbil under utvikling, og den skal selv danne omdanne hydrogen til strøm og vann. Den skal settes i begrenset produksjon i 2015. Her skal brenselcelleteknologien være gjort så kompakt at den ikke stjeler plass fra passasjerene eller bagasjen. En slik hydrogenbil skal ha en rekkevidde på runst 70 mil når den kommer i produsjon. Den blir en sedanmodell som blir litt lenger enn en Avensis.
Denne saken ble første gang publisert 02/09 2013, og sist oppdatert 05/05 2017.