Fiat tar over hele Chrysler
Fiat har nådd en avtale med UAW om å kjøpe de resterende 41,5 prosent av Chrysler.
Målet for Fiats konsernsjef Sergio Marchionne har hele tiden vært å slå sammen Fiat SpA og Chrysler Group LLC til ett firma, helt siden slutten av 2008, da Chrysler stod på konkursens rand og Fiat kom som en reddende engel.
For at Fiat skulle få ta over en majoritetspost i Chrysler krevde amerikanske myndigheter at man oppnådde visse delmål. Men den siste delen av Chrysler er eid av bilfagforeningen UAW, som også stilte opp og lånte ut penger for å redde bedriften i 2009. Pengene ble tatt fra fagforeningens pensjonsfond, og det var en risikabel affære i 2009.
Mange ristet på hodet av Sergio Marchionne i 2009, og det var ikke lett å se hvordan han skulle kunne få til noe som selv Daimler ikke fikk til i sitt partnerskap med Chrysler.
Men satsingen gikk bra, og det amerikanske bilmarkedet er snart tilbake på godt, gammelt nivå.
UAWs pris for sine 41,5 prosent av Chrysler var mye høyere enn Fiat ville betale. Men nylig ble det meldt at de to partene hadde kommet til enighet. Men konstruksjonen er komplisert, og Fiat betaler "bare" 1,9 milliarder dollar for første delbetaling til UAW.
Når kjøpet er formelt i orden skal UAW få ytterligere 1,75 milliarder, og det betyr i praksis at Chrysler "kjøper seg fri" for sine egne penger.
Til sammen er kjøpesummen 4,35 milliarder dollar, altså rundt 27 milliarder kroner.
Fusjonen mellom Fiat og Chrysler gir Marchionne en betydelig bedre økonomisk situasjon, der han kan kontrollere balansen mellom Europa og Nord-Amerika. Men de store vinnerne er det 117 000 personene i UAWs pensjonsfond.
For at Fiat skulle få ta over en majoritetspost i Chrysler krevde amerikanske myndigheter at man oppnådde visse delmål. Men den siste delen av Chrysler er eid av bilfagforeningen UAW, som også stilte opp og lånte ut penger for å redde bedriften i 2009. Pengene ble tatt fra fagforeningens pensjonsfond, og det var en risikabel affære i 2009.
Mange ristet på hodet av Sergio Marchionne i 2009, og det var ikke lett å se hvordan han skulle kunne få til noe som selv Daimler ikke fikk til i sitt partnerskap med Chrysler.
Men satsingen gikk bra, og det amerikanske bilmarkedet er snart tilbake på godt, gammelt nivå.
UAWs pris for sine 41,5 prosent av Chrysler var mye høyere enn Fiat ville betale. Men nylig ble det meldt at de to partene hadde kommet til enighet. Men konstruksjonen er komplisert, og Fiat betaler "bare" 1,9 milliarder dollar for første delbetaling til UAW.
Når kjøpet er formelt i orden skal UAW få ytterligere 1,75 milliarder, og det betyr i praksis at Chrysler "kjøper seg fri" for sine egne penger.
Til sammen er kjøpesummen 4,35 milliarder dollar, altså rundt 27 milliarder kroner.
Fusjonen mellom Fiat og Chrysler gir Marchionne en betydelig bedre økonomisk situasjon, der han kan kontrollere balansen mellom Europa og Nord-Amerika. Men de store vinnerne er det 117 000 personene i UAWs pensjonsfond.
Denne saken ble første gang publisert 03/01 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.