EU vil montere fartssperre i alle biler
EU-kommisjonen vil foreslå å utstyre alle biler med en fartssperre.
Ifølge forslaget skal alle nye biler utstyres med systemer som bruker kameraer eller satelitter til å se hva fartsgrensen er der bilen kjører, og som begrenser bilens hastighet deretter.
Dette utstyret, kalt ISA (Intelligent Speed Authority), skal også ettermonteres på eldre biler som allerede er i trafikken.
Forslaget fra EU-kommisjonens avdeling for mobilitet og transport er sendt ut på høring. Kommisjonen vil at denne ordningen skal tre i kraft i alle EU-land, slik at antallet trafikkdrepte skal synke med en tredjedel før år 2020.
Flere enn 30 000 mennesker dør hvert år i trafikkulykker i EU-land, og 1,5 millioner blir skadet. 120 000 av dem blir permanent handikappet.
Forslaget møter betydelig motstand, særlig i Storbritannia. En talsmann for den britiske trafikkorganisasjonen AA mener at en slik fartssperre vil skape nye problemer.
- Det ville hindre bilførere fra å komme seg ut av farlige situasjoner ved å gi ekstra gass, for eksempel ved forbikjøring, der man kan unngå en kollisjon ved å akselerere, sier en talsmann for AA til avisen The Guardian.
Også det britiske transportdepartementet er skeptisk til forslaget. - Transportministeren motsetter seg dette, sier en talsmann til avisen.
Dette utstyret, kalt ISA (Intelligent Speed Authority), skal også ettermonteres på eldre biler som allerede er i trafikken.
Forslaget fra EU-kommisjonens avdeling for mobilitet og transport er sendt ut på høring. Kommisjonen vil at denne ordningen skal tre i kraft i alle EU-land, slik at antallet trafikkdrepte skal synke med en tredjedel før år 2020.
Flere enn 30 000 mennesker dør hvert år i trafikkulykker i EU-land, og 1,5 millioner blir skadet. 120 000 av dem blir permanent handikappet.
Forslaget møter betydelig motstand, særlig i Storbritannia. En talsmann for den britiske trafikkorganisasjonen AA mener at en slik fartssperre vil skape nye problemer.
- Det ville hindre bilførere fra å komme seg ut av farlige situasjoner ved å gi ekstra gass, for eksempel ved forbikjøring, der man kan unngå en kollisjon ved å akselerere, sier en talsmann for AA til avisen The Guardian.
Også det britiske transportdepartementet er skeptisk til forslaget. - Transportministeren motsetter seg dette, sier en talsmann til avisen.