Endelig åpner Honda dørene
På bilutstillingen i Detroit har Honda vist frem den neste NSX. Utvendig er det ikke mye nytt, men endelig har Honda åpnet dørene og latt oss se hva som skjuler seg der.
Siden den opprinnelige og legendariske NSX forsvant for godt i 2005 har Honda måttet klare seg uten en skikkelig supersportsbil i rekkene sine, men nå er det ikke lenge til det kommer en ny NSX.
Det er ikke første gang vi ser denne konseptbilen, men før har det ikke vært mulig å ta en titt inni vidunderet. Det er det nå, og der er omgivelsene absolutt en superbil verdig. Sportsseter med ekstreme konturer, store karbonfiberpaneler, røde sømmer overalt og skinnratt med girhendler er nærmest for selvfølger å regne, men ekstra imponerende er den mektige midtkonsollen. Der er det blant annet montert en fremtredende kontrollknapp til den avanserte automatgirkassen NSX er utstyrt med. Midtkonsollen ender så i en stor skjerm, som utvilsomt skal brukes til både navigasjonssystem og såkalt infotainment.
Ellers er førermiljøet ryddig, med et minimum av knapper og andre elementer, slik at føreren kan konsentrere seg om kjøringen av denne sportsbilen med en høyde på 1,16 meter. Honda påpeker at dette interiøret vil utvikles videre før bilen kommer i salg.
Motoren er en bensinmotor i V6-formasjon. Den har direkte innsprøyting og VTEC, og driver bakhjulene sammen med en elektromotor. To andre elektromotorer driver så forhjulene, for neste NSX blir en hybrid med firehjulsdrift.
Utsiden er stort sett uforandret siden vi sist så dette konseptet, men det kan også bety at bilen vil være ganske lik denne utstillingsbilen når den blir ferdig. Denne generasjonen av NSX kommer trolig ikke i salg før tidligst i 2014, men mer trolig er det at det drøyer helt til 2015 før den står hos forhandlerne.
Det er ikke første gang vi ser denne konseptbilen, men før har det ikke vært mulig å ta en titt inni vidunderet. Det er det nå, og der er omgivelsene absolutt en superbil verdig. Sportsseter med ekstreme konturer, store karbonfiberpaneler, røde sømmer overalt og skinnratt med girhendler er nærmest for selvfølger å regne, men ekstra imponerende er den mektige midtkonsollen. Der er det blant annet montert en fremtredende kontrollknapp til den avanserte automatgirkassen NSX er utstyrt med. Midtkonsollen ender så i en stor skjerm, som utvilsomt skal brukes til både navigasjonssystem og såkalt infotainment.
Ellers er førermiljøet ryddig, med et minimum av knapper og andre elementer, slik at føreren kan konsentrere seg om kjøringen av denne sportsbilen med en høyde på 1,16 meter. Honda påpeker at dette interiøret vil utvikles videre før bilen kommer i salg.
Motoren er en bensinmotor i V6-formasjon. Den har direkte innsprøyting og VTEC, og driver bakhjulene sammen med en elektromotor. To andre elektromotorer driver så forhjulene, for neste NSX blir en hybrid med firehjulsdrift.
Utsiden er stort sett uforandret siden vi sist så dette konseptet, men det kan også bety at bilen vil være ganske lik denne utstillingsbilen når den blir ferdig. Denne generasjonen av NSX kommer trolig ikke i salg før tidligst i 2014, men mer trolig er det at det drøyer helt til 2015 før den står hos forhandlerne.
Denne saken ble første gang publisert 05/01 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.