Dette kunne blitt neste Saab 9-3

Saab hadde kommet langt i konstruksjonen av den neste 9-3 før konkursen satte kroken på døra.

Først publisert Sist oppdatert
Uklare bilder av hvordan Saab så for seg neste generasjon av mellomklassebilen 9-3 lakk nylig ut på nettet. De viser en femdørs kombi som har klare trekk av tidligere Saab 900. Disse skissene viser ikke det endelige utseendet på 9-3, men kommer fra et sent stadium i designprosessen.

Designeren, Jason Castriota, ville tegne en moderne 9-3 som likevel fikk med seg en del av arvet fra gamle modeller. I enkelte deler av hekken kan man for eksempel se trekk av Saab 96, den tydelig markerte bakvingen minner om de tidlige turbomodellene, mens fronten knytter seg opp til siste 9-3 og 9-5. Slektskapet er tydelig, ikke minst rundt sidevinduene bak.

Tre karosserivarianter var planlagt, nemlig kombi, sedan og kabriolet. Utviklingsarbeidet gikk svært fort, og tanken var at den helt nye Saab 9-3 skulle presenteres på bilutstillingen i Geneve i 2012. Men som kjent gikk Saab konkurs den 19. desember 2011, og dermed opphørte arbeidet med 9-3.

Av tekniske nyvinninger skulle Saab 9-3 blant annet få en elektrisk bakaksel. Ingen av 9-3-modellene skulle få den mekaniske firehjulsdriften fra Haldex, for man mente at fordelene var større med den elektriske firehjulsdriften fra eAAM.

Etter den kjøresyklusen som gjelder for hybrider ville en firehjulsdrevet Saab 9-3 med dieselmotor og elektrisk bakaksel få omtrent 200 hk, og den ville samtidig ikke slippe ut mer CO2 enn en Toyota Prius.

Plattformen som bilen på skissene er bygd på utvikles nå videre av Saabs nye eier, kinesiske Nevs, men vi vet ikke om de nye Saab-modellene får design av Jason Castriota eller om man starter fra nytt.