Dette er VW Golf GTE
VW vil kombinere det beste fra to verdener med Golf GTE, som får både turbomotor og strømdrift.
Golf GTE blir den nye sportslige versjonen av Golf, ved siden av GTD og GTI. Nå har de første bildene av den nye Golfen dukket opp på nettet.
GTE henter mye av teknikken fra konsernsøskenet Audi A3 E-tron. Den skal være et hverdagslig pendlingsalternativ, mens Golf GTE i stedet blir en sportslig hybrid. Under panseret sitter det en 1,4-liters turbomotor med 150 hk og 250 Nm. Den kompletteres av en elektromotor på 102 hk og 330 Nm.
Totaleffekten når begge systemene samarbeider blir 204 hk, og dreiemomentet totalt ligger på 350 Nm. Det er altså omtrent samme tall som for Golf GTI.
Audi A3 E-tron fikser akselerasjonen til 100 km/t på 7,6 sekunder og kan kjøres i opptil 135 km/t på ren strømdrift. Litiumionebatteriet er plassert under baksetet, der bensintanken ellers sitter. Både Golf GTE og A3 E-tron blir forhjulsdrevne, og får en spesielt tilpasset dobbelclutchgirkasse med seks gir.
I sin gjerrigste modus bruker Audi A3 E-tron 0,15 liter på mila, noe som tilsvarer 35 gram CO2 per km. Dermed kan bilen ferdes nesten 90 mil på én tank. Bilen kan lades i et vegguttak, noe som tar drøyt fire timer.
De eksakte tallene for Golf GTE blir ikke kunngjort før bilen vises frem offisielt på bilutstillingen i Geneve i mars.
GTE henter mye av teknikken fra konsernsøskenet Audi A3 E-tron. Den skal være et hverdagslig pendlingsalternativ, mens Golf GTE i stedet blir en sportslig hybrid. Under panseret sitter det en 1,4-liters turbomotor med 150 hk og 250 Nm. Den kompletteres av en elektromotor på 102 hk og 330 Nm.
Totaleffekten når begge systemene samarbeider blir 204 hk, og dreiemomentet totalt ligger på 350 Nm. Det er altså omtrent samme tall som for Golf GTI.
Audi A3 E-tron fikser akselerasjonen til 100 km/t på 7,6 sekunder og kan kjøres i opptil 135 km/t på ren strømdrift. Litiumionebatteriet er plassert under baksetet, der bensintanken ellers sitter. Både Golf GTE og A3 E-tron blir forhjulsdrevne, og får en spesielt tilpasset dobbelclutchgirkasse med seks gir.
I sin gjerrigste modus bruker Audi A3 E-tron 0,15 liter på mila, noe som tilsvarer 35 gram CO2 per km. Dermed kan bilen ferdes nesten 90 mil på én tank. Bilen kan lades i et vegguttak, noe som tar drøyt fire timer.
De eksakte tallene for Golf GTE blir ikke kunngjort før bilen vises frem offisielt på bilutstillingen i Geneve i mars.