Den nye legenden
Porsche 911 er en levende legende og i år er sportsbilen 50 år gammel. I dag ble den nye 911 Turbo lansert – i to versjoner.
Den nye Porsche 911 Turbo skal offisielt avdukes på den store bilutstillingen i Frankfurt senere i år. Da kommer både "standardversjonen" og den sterkere Turbo S til å så side om side.
Men selv i standardversjon har 911 Turbo hele 520 hestekrefter fra en sekssylindret turbomotor med et slagvolum på 3,8 liter. I Turbo S yter den samme motoren 560 hk, og da er også keramiske bremser standard. Det er med andre ord ikke snakk om at 911 Turbo får en helt ny motor slik mange har spekulert i. Antakelig spares den nye motoren med triple turboaggregater til verstingen 911 GT2 RS, som er ventet senere. Porsche er også sparsomme med opplysninger om dreiemomentet på den nye bilen, men aksellerasjonstidene og det faktum at bilen har redusert forbrukt med 16 prosent sammenliknet med den forrige generasjonen av 911 Turbo snakker de villig vekk om. For standardutgaven klarer 0-100 kilometer i timen på 3,2 sekunder, mens S-en gjør samme øvelse på 3,1 sekunder. Den nye bilen skal dessuten klare runden på den legendariske banen, Nürburgring, på godt under syv og et halvt minutt i S-versjon.
En av de store nyhetene er den selvstyrende bakakselen, som vi blant annet kjenner igjen fra den nye 911 GT3. I hastigheter under 50 kilometer i timen styrer bakhjulene motsatt av forhjulene, noe som i teorien forkorter akselavstanden med 250 millimeter. Dermed styrer bilen kvikkere inn i kurver og den blir også lettere å parkere. I mellom 50 og 80 kilometer i timen peker bakhjulene rett frem, mens de i fra 80 kilometer i timen styrer samme vei som forhjulene. Dermed "øker" akselavstanden og bilens stabilitet økes også.
På utsiden er det også forskjeller. Luftinntakene foran bakhjulene er nå to hull og ikke to-delte slik de var på den forrige generasjonen av 911 Turbo. Bredden er økt med 28 millimeter sammenliknet med Carrera 4 og er nå 1878 millimeter, mens bilen er 4490 millimeter lang. Den nye 911 Turbo har firehjulsdrift som standard og kraftoverføringen skjer via Porsches dobbeltklutsjkasse (PDK). Manuelt gir leveres ikke.
Porsche seiler i medvind om dagen. Overskuddet etter første kvartal ble 573 millioner euro, noe som er en økning på 9 prosent. Samtidig har antall ansatte økt til 17 820 personer. Snart kommer også den mindre SUV-en Macan. Den bilen vil skape rundt 1000 nye arbeidsplasser hos Porsche og bilen ventes å bli mer populær enn hva Cayenne er.
Men selv i standardversjon har 911 Turbo hele 520 hestekrefter fra en sekssylindret turbomotor med et slagvolum på 3,8 liter. I Turbo S yter den samme motoren 560 hk, og da er også keramiske bremser standard. Det er med andre ord ikke snakk om at 911 Turbo får en helt ny motor slik mange har spekulert i. Antakelig spares den nye motoren med triple turboaggregater til verstingen 911 GT2 RS, som er ventet senere. Porsche er også sparsomme med opplysninger om dreiemomentet på den nye bilen, men aksellerasjonstidene og det faktum at bilen har redusert forbrukt med 16 prosent sammenliknet med den forrige generasjonen av 911 Turbo snakker de villig vekk om. For standardutgaven klarer 0-100 kilometer i timen på 3,2 sekunder, mens S-en gjør samme øvelse på 3,1 sekunder. Den nye bilen skal dessuten klare runden på den legendariske banen, Nürburgring, på godt under syv og et halvt minutt i S-versjon.
En av de store nyhetene er den selvstyrende bakakselen, som vi blant annet kjenner igjen fra den nye 911 GT3. I hastigheter under 50 kilometer i timen styrer bakhjulene motsatt av forhjulene, noe som i teorien forkorter akselavstanden med 250 millimeter. Dermed styrer bilen kvikkere inn i kurver og den blir også lettere å parkere. I mellom 50 og 80 kilometer i timen peker bakhjulene rett frem, mens de i fra 80 kilometer i timen styrer samme vei som forhjulene. Dermed "øker" akselavstanden og bilens stabilitet økes også.
På utsiden er det også forskjeller. Luftinntakene foran bakhjulene er nå to hull og ikke to-delte slik de var på den forrige generasjonen av 911 Turbo. Bredden er økt med 28 millimeter sammenliknet med Carrera 4 og er nå 1878 millimeter, mens bilen er 4490 millimeter lang. Den nye 911 Turbo har firehjulsdrift som standard og kraftoverføringen skjer via Porsches dobbeltklutsjkasse (PDK). Manuelt gir leveres ikke.
Porsche seiler i medvind om dagen. Overskuddet etter første kvartal ble 573 millioner euro, noe som er en økning på 9 prosent. Samtidig har antall ansatte økt til 17 820 personer. Snart kommer også den mindre SUV-en Macan. Den bilen vil skape rundt 1000 nye arbeidsplasser hos Porsche og bilen ventes å bli mer populær enn hva Cayenne er.