Citroën-SUV med trykkluft
Citroën Cactus bruker trykkluft til å spare bensin.
På bilutstillingen i Frankfurt vil Citroën vise frem sin konseptbil Cactus, en liten SUV som skal komme i salg neste år. Blant attraksjonene er at den er utstyrt med et drivverk som er en kombinasjon av bensinmotor og en spesiell luftlagring av energi. Når bilen bremser blir bremsekraften lagret i en trykklufttank, og ved hjelp av et hydraulisk system driver denne trykkluften en motor som alene kan få bilen opp i 70 km/t. Poenget med dette er å spare bensin på en måte som ikke omfatter batterier, og Cactus skal bare bruke 0,3 liter per mil.
Dørsidene og støtfangerne på denne konseptbilen består av luftputer, kalt Airbumps, som en form for store, luftfylte beskyttelseslister. De skal verne bilen mot småbulker og riper. Panelene kan byttes ut, og de skal kunne leveres i mange ulike farger som setter preg på bilen.
Cactus er myk på innsiden også, for i stedet for vanlige forseter er det montert en sofa, ettersom det etter Citroëns mening skal skape "mer menneskelig varme og komfort". Det gjør det også mulig å sitte tre foran, og derfor er alle hjul og knapper som vanligvis sitter på midtkonsollen blitt flyttet opp på dashbordet for å frigjøre plass.
I stedet for vanlige rundinstrumenter har bilen en sjutomsskjerm, og alle funksjoner betjenes med en større, åttetoms skjerm plassert i midten. For at dashbordet skal kunne gjøres så kompakt som mulig, er kollisjonsputene montert i taket.
Dette Cactus-konseptet er en fortsettelse av prosjektet som startet i 2007, da den første konseptbilen C-Cactus ble vist på bilutstillingen i Frankfurt. Ifølge Citroën sier Cactus noe om hvordan kommende modeller ser ut, og mer skal avsløres neste år.
Dørsidene og støtfangerne på denne konseptbilen består av luftputer, kalt Airbumps, som en form for store, luftfylte beskyttelseslister. De skal verne bilen mot småbulker og riper. Panelene kan byttes ut, og de skal kunne leveres i mange ulike farger som setter preg på bilen.
Cactus er myk på innsiden også, for i stedet for vanlige forseter er det montert en sofa, ettersom det etter Citroëns mening skal skape "mer menneskelig varme og komfort". Det gjør det også mulig å sitte tre foran, og derfor er alle hjul og knapper som vanligvis sitter på midtkonsollen blitt flyttet opp på dashbordet for å frigjøre plass.
I stedet for vanlige rundinstrumenter har bilen en sjutomsskjerm, og alle funksjoner betjenes med en større, åttetoms skjerm plassert i midten. For at dashbordet skal kunne gjøres så kompakt som mulig, er kollisjonsputene montert i taket.
Dette Cactus-konseptet er en fortsettelse av prosjektet som startet i 2007, da den første konseptbilen C-Cactus ble vist på bilutstillingen i Frankfurt. Ifølge Citroën sier Cactus noe om hvordan kommende modeller ser ut, og mer skal avsløres neste år.
Denne saken ble første gang publisert 06/09 2013, og sist oppdatert 05/05 2017.