Chevrolet blir borte fra Europa
Chevrolet forsvinner fra Europa senest i 2015, melder General Motors.
Varemerket Chevrolet har vært fremgangsrikt i Europa, og har på ganske kort tid fått en markedsandel på 1,2 prosent. Det burde eierkonsernet General Motors vært svært fornøyd med, hvis det da ikke hadde vært for at denne veksten for en stor del har foregått som "intern kannibalisme", og rammet både Opel og Vauxhall.
GM melder at de vil bruke radikale virkemidler for å forbedre situasjonen for Opel/Vauxhall. Chevrolet forsvinner fra Europa, og skal være helt avviklet her før slutten av 2015.
Det europeiske bilmarkedet har sunket til historisk lave nivåer under eurokrisen, og selv om det nå kan sees små tegn til oppgang, er situasjonen bekymringsverdig for både Opel og Chevrolet. Også britiske Vauxhall har hatt problemer.
I denne situasjonen er det bedre å fokusere på ett merke (Opel/Vauxhall) enn to, ifølge GMs Europa-sjef Steve Girsky.
- Vi tror at dette er veien til fremgang for alle merkene våre i Europa og globalt. GM vil ha fordel av et sterkere Opel/Vauxhall, sier Girsky. - Chevrolet trekker seg ut av Europa, og det skal hjelpe oss med å påskynde utviklingen i denne regionen.
Allerede for et år siden lovet Girsky Opel den hjelpen merket trenger for å snu, men ikke mange hadde ventet at Chevrolet ville bli nedlagt. Det blir heller ikke billig, og analytikere anslår at det vil koste rundt én milliard dollar å legge ned Chevrolet i Europa.
GM melder at de vil bruke radikale virkemidler for å forbedre situasjonen for Opel/Vauxhall. Chevrolet forsvinner fra Europa, og skal være helt avviklet her før slutten av 2015.
Det europeiske bilmarkedet har sunket til historisk lave nivåer under eurokrisen, og selv om det nå kan sees små tegn til oppgang, er situasjonen bekymringsverdig for både Opel og Chevrolet. Også britiske Vauxhall har hatt problemer.
I denne situasjonen er det bedre å fokusere på ett merke (Opel/Vauxhall) enn to, ifølge GMs Europa-sjef Steve Girsky.
- Vi tror at dette er veien til fremgang for alle merkene våre i Europa og globalt. GM vil ha fordel av et sterkere Opel/Vauxhall, sier Girsky. - Chevrolet trekker seg ut av Europa, og det skal hjelpe oss med å påskynde utviklingen i denne regionen.
Allerede for et år siden lovet Girsky Opel den hjelpen merket trenger for å snu, men ikke mange hadde ventet at Chevrolet ville bli nedlagt. Det blir heller ikke billig, og analytikere anslår at det vil koste rundt én milliard dollar å legge ned Chevrolet i Europa.