BMW X1 får forhjulsdrift
Detaljene om neste generasjon BMW X1 begynner å bli klare.
BMW har fem SUV-er i modellprogrammet, og de selger meget bra. Sist ut er X4, som er en kupéversjon av X3. Den lille X1 ble lansert i 2009, og derfor er det nå på tide med en helt ny generasjon.
Og den nye modellen blir virkelig helt ny. Den største forandringen er at neste X1 får forhjulsdrift som standard. Grunnen er at BMW bruker plattformen UKL, som også ligger til grunn for Mini og 2-serie Active Tourer. Firehjulsdrift står på utstyrslisten.
Å bruke UKL-plattformen betyr at BMW kan lage X1 betydelig billigere enn hittil. Modellen får også ta del i BMWs nye tresylindrede 1,5-litersmotor. Den smarte arkitekturen har full støtte for hybrid- og strømdrift.
Ved hjelp av smarte aerodynamiske forandringer som minsker luftmotstanden og en skokk Eco Pro-hjelpemidler skal forbruket senkes skikkelig.
Plattformen gjør at X1 faktisk blir ti cm kortere, og betydelig lettere enn dagens modell. Sammen med lavere taklinje skal inntrykket bli mer sportslig og slankt. BMW X1 er kortere for ikke å "krasje" med X3 og ta kunder fra de større modellene.
Til tross for at BMW blir noen cm kortere trenger ikke passasjerene å lide - takket være forhjulsdriften og den smarte plattformen vokser plassen inni.
På bildet over viser vår illustratør hvordan neste generasjon X1 vil kunne se ut. Fronten henter en del detaljer fra andre modeller: Lyktene ligner dem fra 1-serien, og går nå inn mot de klassiske nyrene.
Å si at den nye X1 blir viktig for BMW er å ikke å ta i. Klassen for små SUV-er vokser meget raskt, og konkurrenter som Mercedes GLA og Audi Q3 viser at dette er et viktig segment.
BMW X1 skal vises frem sommeren 205, og kommer i salg like etter.
Og den nye modellen blir virkelig helt ny. Den største forandringen er at neste X1 får forhjulsdrift som standard. Grunnen er at BMW bruker plattformen UKL, som også ligger til grunn for Mini og 2-serie Active Tourer. Firehjulsdrift står på utstyrslisten.
Å bruke UKL-plattformen betyr at BMW kan lage X1 betydelig billigere enn hittil. Modellen får også ta del i BMWs nye tresylindrede 1,5-litersmotor. Den smarte arkitekturen har full støtte for hybrid- og strømdrift.
Ved hjelp av smarte aerodynamiske forandringer som minsker luftmotstanden og en skokk Eco Pro-hjelpemidler skal forbruket senkes skikkelig.
Plattformen gjør at X1 faktisk blir ti cm kortere, og betydelig lettere enn dagens modell. Sammen med lavere taklinje skal inntrykket bli mer sportslig og slankt. BMW X1 er kortere for ikke å "krasje" med X3 og ta kunder fra de større modellene.
Til tross for at BMW blir noen cm kortere trenger ikke passasjerene å lide - takket være forhjulsdriften og den smarte plattformen vokser plassen inni.
På bildet over viser vår illustratør hvordan neste generasjon X1 vil kunne se ut. Fronten henter en del detaljer fra andre modeller: Lyktene ligner dem fra 1-serien, og går nå inn mot de klassiske nyrene.
Å si at den nye X1 blir viktig for BMW er å ikke å ta i. Klassen for små SUV-er vokser meget raskt, og konkurrenter som Mercedes GLA og Audi Q3 viser at dette er et viktig segment.
BMW X1 skal vises frem sommeren 205, og kommer i salg like etter.