Blir denne kinesisk?

Peugeot og Citroën vil selge en del av seg til Kina.

Først publisert Sist oppdatert
PSA-konsernet, som består av merkene Peugeot og Citroën, er inne i en dyp krise. Nå melder kinesiske medier at 30 prosent av konsernet skal selges til den kinesiske produsenten Dongfeng.

Prisen på denne andelen skal være rundt 10 milliarder kroner, ifølge bransjetidsskriftet Automotive News. PSA bekrefter også at det er samtaler i gang.
- Vi har et partnerskap med Dongfeng, og vi ser på hvordan vi kan utvide det. Men ingenting er bestemt utover det, sier en talsmann for PSA til Automotive News.

Dongfeng er fra før PSAs samarbeidspartner i Kina, og de to konsernene driver allerede tre felles fabrikker i landet.

En investering av denne typen ville gi PSA en mulighet til å ekspandere raskere på det kinesiske markedet. Samtidig kan en slik innsprøyting styrke den franske bedriftens finanser. PSA tapte rundt fire milliarder kroner i første halvår i år, og har slitt med lønnsomheten i lang tid.

Et salg av en så stor eierandel i PSA vil by på problemer av juridisk art, samtidig som de nåværende eierne blir svekket. Peugeot-familien eier 25,5 prosent av PSA, og ville komme til å miste kontrollen over firmaet hvis kineserne kjøper seg opp.