Bilkjøpet begynner på nettet
Når det er på tide å kjøpe ny bil, sikrer de aller fleste seg først informasjon på Internett, viser en ny undersøkelse.
Det er konsulentfirmaet Capgemini som har gjennomført undersøkelsen, der 8000 personer ble spurt om hvordan de kjøper bil. 94 prosent av dem sier at de begynner med å søke opp bilinformasjon på nett.
Det er ulike sider som blir besøkt, og bilkundene har en tøff innstilling: Hvis ikke førsteinntrykket er godt, søker de videre. Det innebærer at hvis en forhandler ikke svarer raskt nok på en henvendelse, eller et nettsted er vanskelig å navigere på, går den potensielle kunden raskt videre til neste nettsted. Dermed blir det ikke noe fysisk besøk hos merkets forhandlere, som dermed mister et salg.
Har skjerpet seg
Selv om kunden går et annet sted er bilforhandleren og lokalet viktig, viser undersøkelsen. Den informasjonen som kunden har samlet seg må bekreftes, og når det gjelder fakta sier 56 prosent av de spurte at forhandleren er den viktigste kilden.
Mange bilprodusenter jobber hardt med å forbedre imaget sitt, og det ser ut til å ha gitt gevinst,viser Capgeminis undersøkelse. Merkelojaliteten har økt med 16 prosent, og forhandlerne får 11 prosent bedre karakterer.
Venner mindre avgjørende
Men ytterligere forbedring kan bli vanskelig, for kundene blir stadig mer utålmodige. Beslutningsprosessen blir kortere, og 74 prosent sier at de går videre hvis ikke førsteinntrykket er positivt.
Undersøkelsen viser at sosiale medier øker i betydning, og positiv omtale fra andre kunder er viktige. Derimot blir det mindre viktig hvordan familie og venner betrakter et bilmerke, for den faktoren er nå nede på en sjette plass.
Må ha nett
Når det gjelder Internett har kundene også visse forventninger til selve bilen. 51 prosent venter at bilmodellen har omtrent samme funksjoner som en smarttelefon, det vil si trådløs tilkobling til nettet, mulighet til å bruke apper, navigasjon og så videre.
"Bilindustrien har en utfordring når det gjelder å forandre forretningsmodellen til å omfatte den stadig digitaliseringen av bilkjøp, eierskap og kjøring," sier Markus Winkler fra Capgemini til tyske Auto Bild.
Capgemini har utført Cars Online-undersøkelsen i 14 år, og den viser hvordan trender utvikler seg. I årets undersøkelse ble 8000 kunder fra Brasil, Kina, Frankrike, Tyskland, Russlan, India, Storbritannia og USA spurt om sin prosess ved bilkjøp.
Det er ulike sider som blir besøkt, og bilkundene har en tøff innstilling: Hvis ikke førsteinntrykket er godt, søker de videre. Det innebærer at hvis en forhandler ikke svarer raskt nok på en henvendelse, eller et nettsted er vanskelig å navigere på, går den potensielle kunden raskt videre til neste nettsted. Dermed blir det ikke noe fysisk besøk hos merkets forhandlere, som dermed mister et salg.
Har skjerpet seg
Selv om kunden går et annet sted er bilforhandleren og lokalet viktig, viser undersøkelsen. Den informasjonen som kunden har samlet seg må bekreftes, og når det gjelder fakta sier 56 prosent av de spurte at forhandleren er den viktigste kilden.
Mange bilprodusenter jobber hardt med å forbedre imaget sitt, og det ser ut til å ha gitt gevinst,viser Capgeminis undersøkelse. Merkelojaliteten har økt med 16 prosent, og forhandlerne får 11 prosent bedre karakterer.
Venner mindre avgjørende
Men ytterligere forbedring kan bli vanskelig, for kundene blir stadig mer utålmodige. Beslutningsprosessen blir kortere, og 74 prosent sier at de går videre hvis ikke førsteinntrykket er positivt.
Undersøkelsen viser at sosiale medier øker i betydning, og positiv omtale fra andre kunder er viktige. Derimot blir det mindre viktig hvordan familie og venner betrakter et bilmerke, for den faktoren er nå nede på en sjette plass.
Må ha nett
Når det gjelder Internett har kundene også visse forventninger til selve bilen. 51 prosent venter at bilmodellen har omtrent samme funksjoner som en smarttelefon, det vil si trådløs tilkobling til nettet, mulighet til å bruke apper, navigasjon og så videre.
"Bilindustrien har en utfordring når det gjelder å forandre forretningsmodellen til å omfatte den stadig digitaliseringen av bilkjøp, eierskap og kjøring," sier Markus Winkler fra Capgemini til tyske Auto Bild.
Capgemini har utført Cars Online-undersøkelsen i 14 år, og den viser hvordan trender utvikler seg. I årets undersøkelse ble 8000 kunder fra Brasil, Kina, Frankrike, Tyskland, Russlan, India, Storbritannia og USA spurt om sin prosess ved bilkjøp.
Denne saken ble første gang publisert 04/02 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.