Alfa vil til Amerika
Alfa Romeo 4C er presentert, og den blir en vakker sportsbil som skal prøve å gi merket ny suksess i USA.
I 2011 fristet Alfa Romeo med konseptbilen 4C Concept, og på bilutstillingen i Geneve i mars i år kommer endelig den ferdige bilen. Denne kompakte sportsbilen er ikke minst tiltenkt amerikanske kunder, som ikke har fått kjøpe Alfa Romeo-biler siden merket trakk seg helt ut i 1994.
4C blir en lav, liten toseter på knappe fire meters lengde, to meters bredde og 1,18 meters høyde. Dette er dimensjoner som er sammenlignbare med for eksempel Lotus Elise, som trolig blir en sterk konkurrent.
4C skal settes sammen hos Maserati, og får en akselavstand på 2,4 meter. Som den tidligere utstillingsbilen har også den produksjonsklare bilen et chassis av aluminium og karbonfiberlaminat, slik at vekten blir beskjedne 850 kg. De to setene skal også være laget av karbonfiber.
Motoren blir en 1,8-liters bensinmotor med direkte innsprøyting og variabel ventilstyring, og den skal monteres på tvers bak passasjerene. Dette blir altså en bil med midtmotor, og selv om ytelsene ikke er kjent i detalj, skal denne motoren kunne gi fra seg opptil 300 hk. 4C får omtrent 200 hk å rutte med i standardversjon, men spesialutgaver vil trolig få rundt 300 hk. Denne motoren skal oppfylle utslippsnormen Euro 6 og de reglene for utslipp som gjelder i USA fra 2013.
Girkassen er en dobbelclutchgirkasse kalt TCT. Den har flere ulike innstillinger, blant annet en race-innstilling for ekstra kjappe girskift og sannsynligvis utkobling av alle elektroniske hjelpesystemer.
Alfa Romeo 4C kommer trolig i salg i USA til høsten, og litt senere i Europa.
Prisen er ikke kjent, men det ryktes at prisen i Tyskland vil ligge rundt 45 000 euro. Dermed blir konkurrentene også slike biler som Audi TT, Mercedes SLK og Porsche Cayman.
4C blir en lav, liten toseter på knappe fire meters lengde, to meters bredde og 1,18 meters høyde. Dette er dimensjoner som er sammenlignbare med for eksempel Lotus Elise, som trolig blir en sterk konkurrent.
4C skal settes sammen hos Maserati, og får en akselavstand på 2,4 meter. Som den tidligere utstillingsbilen har også den produksjonsklare bilen et chassis av aluminium og karbonfiberlaminat, slik at vekten blir beskjedne 850 kg. De to setene skal også være laget av karbonfiber.
Motoren blir en 1,8-liters bensinmotor med direkte innsprøyting og variabel ventilstyring, og den skal monteres på tvers bak passasjerene. Dette blir altså en bil med midtmotor, og selv om ytelsene ikke er kjent i detalj, skal denne motoren kunne gi fra seg opptil 300 hk. 4C får omtrent 200 hk å rutte med i standardversjon, men spesialutgaver vil trolig få rundt 300 hk. Denne motoren skal oppfylle utslippsnormen Euro 6 og de reglene for utslipp som gjelder i USA fra 2013.
Girkassen er en dobbelclutchgirkasse kalt TCT. Den har flere ulike innstillinger, blant annet en race-innstilling for ekstra kjappe girskift og sannsynligvis utkobling av alle elektroniske hjelpesystemer.
Alfa Romeo 4C kommer trolig i salg i USA til høsten, og litt senere i Europa.
Prisen er ikke kjent, men det ryktes at prisen i Tyskland vil ligge rundt 45 000 euro. Dermed blir konkurrentene også slike biler som Audi TT, Mercedes SLK og Porsche Cayman.
Denne saken ble første gang publisert 03/03 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.