Steeler NG 50S Offshore
Som en funkisleilighet om bord
Det ser mest ut som om en arkitekt med sans for moderne design på små flater har fått lov til å boltre seg.
– Det handler om å være innovativ og lydhør for kundens ønsker, sier Steeler-sjef Hans Webbink.
Det ligger mellom linjene at den ivrige Steeler-gründeren synes en del av sine kolleger i båtbransjen tenker for konservativt. I motsetning til mange andre nederlandske båtbyggere har Steeler planende båter i sortimentet. Her er det ikke bare deplasementsbåter i stål som gjelder, for mange av modellene kan leveres med aluminiumsskrog og motorer som gjør at det går fort nok unna for utålmodige skandinaver.
Det har resultert i flere leveranser på våre breddegrader, blant annet er en semicustom-bygget Steeler klar for norske farvann. Viktig å være på hogget
– Den første aluminiumsbåten bygget vi i 2015. De siste årene har vi fornyet oss både på utvendig design og innvendige løsninger. Et av resultatene er yngre kunder enn mange andre produsenter, hevder Webbink.
Spesielt sin såkalte S-line har Steeler suksess med. Av de 17 båtene verftet har under bygging er 14 S-line modeller. Det er også her du finner det største utvalget, med syv planende aluminiumsmodeller fra 43 til 65 fot. Aluminiumsutgavene bærer for øvrig tilleggsbetegnelsen Offshore.
Fart for Skandinavia
Det er ingen tvil om at Steeler S-line vekker oppsikt, med sin kombinasjon av moderne og klassiske linjer. Du har smarte tekniske løsninger og originale design- og planløsningstrekk innvendig. Båten jeg er om bord i er riktignok en stålbåt, men en ivrig Webbink forsikrer om at rent bortsett fra fartsegenskapene er løsningene de samme på Steeler NG 50S Offshore.
– En typisk motorinstallasjon for nordiske forhold ville være to 440 hk Yanmar-dieseler, forteller Webbink.
Da vil toppfarten ligge rundt 26 knop og et økonomisk marsjfartområde på rundt 17 knop. Uten at vi har noen mulighet til å sjekke det, hevder Webbink at aluminiumsbåtene er svært drivstofføkonomiske og at den spesielle formen i baugpartiet lager minimalt med hekksjø.
Moderne leilighet
Om bord hersker det en litt uvanlig, svært moderne funkis-stemning. Det ser mest ut som om en arkitekt med sans for moderne design på små flater har fått lov til å boltre seg. Lyse tresorter i kontrast til sofaer i mørkebrunt skinn. Litt uvanlig, men lekkert. I cockpit er det plass til en egen sittegruppe akter med bysseløsningen på motsatt side.
Førerplassen forut på styrbord har en hyggelig U-formet sofa vis-à-vis, slik at skipper’n slipper å føle seg ensom underveis. Du sitter høyt i forhold til omgivelsene, med store vindusflater. Det gir god kontroll og utsikt underveis.
Ingen rimelig fornøyelse
Under dekk er det som på mange andre båter i denne klassen en midtplassert eierlugar fra skrogside til skrogside. Det gir rikelig plass og avlange vinduer med oval form setter sitt særpreg. Forut har du gjestelugar i baugen og en barnelugar med to køyer på babord side. Igjen understreker Webbink at det innen visse tekniske og økonomiske begrensninger er kunden som bestemmer hvordan det skal se ut.
Individuelle tilpasninger er mantraet for Steeler-sjefen. Utvendig er det solide rekker og brede gangveier, og selvfølgelig sitteplass akter og en stor solseng og sittemulighet i baugen. Direkte billig er ikke Offshore-varianten av denne båten, du kan fyre opp kalkulatoren på rundt 1 million Euro eksklusive avgifter. Fordelen er at du ikke møter maken bak nærmeste nes. Den rimeligste Offshore-modellen er en 36-foter med pris fra drøyt 400 000 Euro.
Steeler NG 50S Offshore: Pris og tekniske data
Lengde: 14,99 m
Bredde: 4,93 m
Dypgang: 1,35 m
Vekt: 22 tonn
Drivstoff: 2 500 l
Vann: 750 l
Septik: 300 l
Motor: 2x Yanmar LY440 – 440 HP CE-kategori:
Konstruksjon: Aluminium
Pris: Fra ca. 1 million Euro uten avgifter