Alfa Romeo Stelvio
Blir dette neste års tøffeste SUV?
Etter 107-års bilproduksjonen kommer bilprodusenten endelig med SUV.
For kort tid siden ble Alfa Romeo Giulia lansert i Norge, en firedørs sedan med bakhjulsdrift. I januar kommer Veloce-versjonen av Giulia. Den har firehjulsdrift og fås med enten en 2,2-liters turbodiesel med 210 hk som yter 470 Nm ved 1750 omdreininger, eller en 2,0-liters turbobensin med 280 hk som produserer 400 Nm ved 2250 omdreininger.
Dieselversjonen vil koste fra 555 900 kroner, mens du må ut med 629 900 for bensinalternativet.
Fjellpass
Men før du bestiller en Giulia Veloce kan det være greit å vite at det fra mars blir mulig å få en Alfa Romeo-SUV, som neppe blir fryktelig mye dyrere enn Veloce. SUV-en heter Stelvio, oppkalt etter det tredje høyeste fjellpasset i Alpene. Stelvo er 468 cm lang, 165 cm høy og 216 cm bred. Den er dermed temmelig nøyaktig like lang som Porsche Macan.
Rosinen i pølsa
Motorutvalget blir det samme som i Giulia. Blant annet 280-hesteren som fås i kombinasjon med åttetrinns girkasse fra ZF. Ifølge tyske Auto Bild blir også Stelvio å få med 2,2-liters dieselmotor med enten 180 eller 210 hk.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Selve rosinen i pølsa er Quadrifoglio-versjonen som har en 2,9-liters V6-bensinmotor fra Ferrari med 510 hk. Understell, motorblokk, girkasse, samt andre komponenter er i aluminium. Drivakselen er laget av karbonfiber.Her får BMW X3, Mercedes GLC, Jaguar F-Pace, Audi Q5 og sågar Porsche Macan noe å bryne seg på.
Malurt i begeret
EuroNCAP har tildelt Giulia fem av fem mulige i sine sikkerhetstester, noe som lover godt for Stelvio. Malurten i begeret er at den ifølge Auto Bild mangler en del moderne kjøreassistentsystemer, komforttillegg, og siste skrik innen bilteknologi, akkurat som Giulia.
Denne saken ble første gang publisert 03/12 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.