NYTT BOBILMERKE
Denne bybobilen skiller seg virkelig ut
Affinity er en ny polsk bybobil med kreative løsninger og klare luksuskvaliteter.
Det første som slår oss, når vi ser bilder av Europas nye tilskudd på bybobilfronten, er at den er utrolig flott, med uvanlige og kreative løsninger. «Minner litt om polske Globe Traveller, og produktene designeren Jacek Jaskot sto bak.», tenker vi.
Og så oppdager vi at det er nettopp Jaskot som står bak også dette merket - Affinity.
– Jeg forlot Globe Traveller i fjor sommer, forteller han. Uten «bad feelings», men med en erkjennelse av at han etter hvert brukte mye mer tid på administrering av selskapet enn det han egentlig vil drive med - design.
Affinity representerer i bunn og grunn den samme designfilosofien som Globe Traveller. Jaskot kopierer ikke, han tenker nytt, og målgruppen han har i bakhodet er yngre kunder som søker kvalitet, funksjonelle løsninger og design som skiller seg ut.
Vi Menns bobil-bilag
Denne saken er hentet fra Vi Menns bobil-bilag som kommer i salg fredag 20. mars!
– Og tro meg, den kundegruppen er faktisk ganske stor. Det merket vi på antallet bestillinger vi fikk på CMT-messen i Stuttgart, og alle kommentarene vi får på You Tube-videoer fra messen, sier en fornøyd Jaskot til Vi Menn Bobil.
Skiller seg ut
Svenske Kabe har gått inn som aksjemajoritetseier, og skal stå for salget av Affinity i Norden. De lanserte i fjor høst sin egen påkostede bybobil på Mercedes-chassis (Kabe Van), men mener at de to bybobilene ikke retter seg mot de samme kundene.
– Kabe og Affinity er likevel to ulike produkter som retter seg mot forskjellige kundegrupper og til ulik bruk. Men innkjøpsamordning av deler er en viktig faktor for å kunne levere et konkurransedyktig produkt, og dette vil vi kunne utnytte til fordel for disse to merkene, forklarer produktsjef Mikael Blomqvist.
Affinitys interiørdesign skiller seg ut. Nesten alle bybobiler er skåret over samme lest, med i prinsippet de samme løsningene. Og det er sikkert ikke lett å tenke ut av boksen, når «boksen» er såpass begrenset som i en bybobil. De er smale, trange og sjelden lengre enn 6,36 meter, bygget på varebilkarosseri som de er.
Men Jaskot klarer det igjen. Interiøret i Affinity bidrar til en formidabel romfølelse. Her er en L-formet kjøkkenseksjon plassert på motsatt side av skyvedøren, inkludert stor arbeidsbenk og et 90-liters kjøleskap. Dobbeltsengen er såkalt «fransk»; den er plassert langs samme vegg som kjøkkenet, og med toalett/dusj på motsatt side. Et teknisk dobbeltgulv gir helt flatt gulv.
Smarte løsninger
At dette er et premium-produkt går ikke bare frem av den lekre designen og materialene som brukes. Praktiske løsninger imponerer. Dobbeltsengen kan skyves bakover elektrisk slik at man frigjør kjøkkenplass, og dessuten får ryggstø mens man leser en bok eller ser på TV. Sengen kan også heves opp slik at man for eksempel kan ha to sykler stående under. Her er trådløs lading av mobilen, koppholdere, garderobeskap, panoramavindu, nedfellbar vask på toalettet og lekker indirekte belysning.
Bordet i sittegruppen kan løftes opp og enkelt skyves ned i et hylster, støttebenet felles inn. Dette er også første del i prosedyren med å lage to ekstrasenger i etasje, basert på seter og stolrygger - det gjøres på sekunder. Disse passer nok best for barn/ungdom.
6,36 meter lange, 2,10 meter brede og 2,8 meter høye Affinity er registrert for fire personer, har en egenvekt på 3050 kilo (inkludert fører) og kommer med to chassisvalg: Fiat Ducato med en 2,3-liters motor som yter 160 hk, koblet til en nitrinns automatkasse. Og Peugeot Boxer med en 2,2-liters motor som yter 165 hk, koblet til en sekstrinns manuell girkasse.
Denne saken er hentet fra Vi Menns bobil-bilag som kommer i salg fredag 20. mars!
Denne saken ble første gang publisert 17/03 2020, og sist oppdatert 18/03 2020.