Motorvask
8 trinn til ren motor
Det er antagelig den delen av bilvasken de fleste kvier seg for: Motorvasken. Men med noen forholdsregler er sjansen for at du skal ødelegge noe minimal.

Et område mange nok overser eller dropper i bilvasken er selve hjertet til firehjulingen deres – motoren. På lik linje med alle andre steder på bilen samler det seg også her store mengder skitt, blader, sand og støv. I tillegg kan det fort forekomme oljesøl i motorrommet som lar møkk få enda bedre feste. Ved å holde motoren regelmessig ren bidrar du til å forebygge opphoping av slikt smuss.
Fremgangsmåten for motorvask er som følger:

Kald motor

1. For å være på den sikre siden og for å sørge for at ingen komponenter skal reagere på hurtige temperaturforandringer, anbefales det å vaske motoren når den er kald. Det er visstnok ikke ukjent at for eksempel turboer eller eksosmanifold kan slå sprekker ved store temperaturforandringer.
2. Finn frem plastposer eller noe annet vanntett som egner seg til å dekke over for eksempel dynamo, fordelerlokk og batteri. Har du en eldre bil, med mange elektriske komponenter eksponert, kan det være greit å koble fra batteriet.
3. Spray Prickbort, eller tilsvarende produkt, på steder der du ser eventuell oljesøl eller svarte og grisete uhumskheter, og la det virke noen minutter.

Forsiktig med høyttrykksspyler

4. Spray deretter på Surfex HD, eller tilsvarende produkt, blandet etter forholdene, over hele motorrommet. Ikke glem kantene på undersiden av panseret, men unngå så godt du kan fiberpolstringen/isoleringen som mange nye biler har montert under panseret. Denne er sannsynligvis satt inn med et varme- og brannbeskyttende middel som kan bli borte ved bruk av kjemikalier. La Surfex HD og Prickbort virke noen minutter samtidig som du jobber produktene godt inn med en svamp, kost og detaljbørste.
5. Her kommer et viktig poeng: Bruk av høytrykksspyler. Meningene om hvor vidt du bør bruke den i motorrommet er delte. Velger du å bruke høytrykk til å spyle av med, må du aldri benytte noe annet enn «skyen», som formes i enden av strålen, for å tilføre vann. Kommer du for nær komponenter, spesielt de elektriske, med for hard stråle vil vannet kunne bli presset inn steder der det definitivt ikke skal være. Jeg anbefaler egentlig alle å bruke hageslangen med en skånsom «dusj»-pistol for å få litt spredning på vannet. Det er viktig ikke å flomme over motoren når såpen skylles bort. Du skal kun hurtig fjerne såpen og skitten du har løsnet.


Lufttørke
6. Føler du at det ikke er rent nok ennå kan stegene over selvfølgelig gjentas.
7. Hvis du har Scholl Boost, kan den nå på-
føres ved å spraye den over hele motorrommet mens det fortsatt er vått, og naturligvis spesielt der det er svarte plastdeksler som trenger litt kjærlighet.
8. La motoren lufttørke i en halvtimes tid før du tørker over med en klut for grovarbeid. Hvis du vil bruke plastfornyeren Carpro Pearl i stedet for Scholl Boost, kan du vanne ut den i forholdet 1:3 og spraye på tørre, rene plastdeler før du tørker av igjen. Ferdig.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn Bil nr 02 2019